Zašto nikada nećemo vidjeti Facebook dislike gumb?

Zašto nikada nećemo vidjeti Facebook dislike gumb?

Piše: -
Facebook dislike gumb

Internet se često čini kao vrlo polarizirano mjesto. S jedne strane, imamo ljude koji mrežu svih mreža koriste kako bi sudjelovali u argumentiranim raspravama, pozivali na aktivizam i općenito na vrlo zdrav i aktivan način izgrađivali svoje virtualno “ja” sa željom da nešto promijene. Jer, teško se obuzdati i ne podijeliti svoje mišljenje kad nas toliko audiovizualnih stimulansa vabi na to. Uvjeren sam da tko god ima internet vezu više od mjesec dana i kaže kako nikada ništa nije komentirao, podijelio ili barem lajkao– bezlično mi laže u lice. A s druge strane postoje oni kojima često stvari nisu po volji pa počnu nametati svoje viđenje svijeta koje je često cinično, a još češće neargumentirano. Cijeli smisao interneta (osim informiranja warp brzinom) je da se priključite online, nabasate na temu koja vam se ne sviđa i počnete dijeliti virtualnu pravdu. Vodeći se takvom logikom razmišljanja cjelokupne online populacije, bilo je za očekivati da će i Facebook, apsolutna prekretnica online komuniciranja, smisliti nešto za sve potencijalne i dokazane nezadovoljnike virtualnog svijeta koji se uvijek pitaju jednu te istu stvar nakon što se logiraju: “A zašto ne postoji Facebook dislike gumb?”

Like + unlike = dislike

Pokoji podmukao, ali i mudar korisnik pokušao je u zadnjih par godina lakovjernijim korisnicima progurati dislike button scam i s vremenom su se usavršavali u pokušajima Facebook spama jer je postojao popriličan broj ljudi koji su dislajkanjem očajnički htjeli ispuhati svoj gnjev preko omiljene im društvene mreže. No to mogu i sad, i to na dva načina: prvi je likeanje bilo čega na Facebooku, i nakon toga promptno unlikeanje, no to vjerujem i ne pruža neku posebnu satisfakciju. Štoviše, ako prijateljev status o tome kako mrzi vaš omiljeni bend lajkate i odmah to poništite jednim unlikeom, on će samo zbunjeno primjetiti da ste upravo odobrili status pljuvanja po nečemu što volite, a nepostojanje vašeg likea pripisati nekom Facebook bugu baš zato što ljudi ovakav način izražavanja nezadovoljstva na Facebooku skoro pa i ne koriste. Drugi način je beskrajna programerska dosjetljivost koja je stvorila add-onove za Firefox i Chrome (koji je u međuvremenu izbrisan) browsere no tu je problem što za njihovo funkcioniranje svi vaši Facebook prijatelji moraju imati instaliran isti browser i isti add-on, a priznajmo, tko želi prelaziti s omiljenog browsera na alternativu samo da bi mogao vidjeti što nekome u virtualnim prostranstvima predstavlja trn u oku?

Ovakvi pokušaji implementiranja dislike opcije najdalje su što se po meni može doći u nastojanju davanja ljudima slobode izbora po tom pitanju na ovoj društvenoj mreži. Cijela filozofija oko Facebooka je od početka bila ciljanje najbolnije točke prosječnog korisnika – njegovog ega. Koncept društvenih mreža se zasniva na promoviranju pozitivnih stvari poput pronalaska istomišljenika, osjećaja pripadanja skupini (makar bila i virtualna), neumornog dijeljenja informacija i komentiranja istih… dakle, stvaranja jedne ogromne zajednice ljudi koji misle dobro o sebi jer ih je taj dan netko likeao. Uvođenje nečega kao što je Facebook dislike opcija koja bi jednim klikom poništila sve te silne komadiće ego boostova koji su se skupljali tokom vremena je ekvivalent ekspresnom uzimanju lizalice malom djetetu koja mu je do prije par sekundi predstavljala jedan od najvećih užitaka u životu, a to nije ideja društvenih medija. Ideja je u samom nazivu, baš im je taj pridjev osigurao toliku popularnost i Facebook zna da bi uvođenje takvih negativnih elemenata škodilo dobrom dijelu njegove “klijentele” od preko 800 milijuna korisnika. No to je samo dio priče, a što bi bilo s elementom koji krajnjem korisniku i nije toliko bitan, ali Zuckerbergu i ekipi predstavlja jedan od glavnih oblika zarade, a to su brendovi?

Facebook dislike gumb – smrt za brendove

Facebook unlike gumb
Foto: socialnomics.net

Svi smo bar nekoliko puta naišli na Facebook stranice velikih brendova koje broje milijune i milijune fanova, a menadžeri trljaju ruke jer su društveni mediji nešto najbolje što im se dogodilo od izuma samog interneta. Napokon imaju skoro pa potpuno besplatan kanal za promociju i komunikaciju prema iznimno velikom broju ljudi, a jedina stvar koja sprječava katastrofu epskih razmjera za imidž tih brendova je nepostojanje opcije da stranicu “popljujete” svojim dislikeom. Jer, ako je nešto sigurno, to je da poznate marke imaju širok krug fanova, ali neke imaju još širi krug mrzitelja kojima njihovi proizvodi ne odgovaraju iz ovog ili onog razloga. I ništa im draže ne bi bilo nego da im opale malu virtualnu pljusku i izraze svoj negativni stav prema njima jer, jedan klik mišem ih ne košta ništa, ali za reputaciju brenda to može biti kraj svijeta.

“Uvođenje opcije koja bi jednim klikom poništila sve te silne komadiće ego boostova koji su se skupljali tokom vremena je ekvivalent ekspresnom uzimanju lizalice malom djetetu koja mu je do prije par sekundi predstavljala jedan od najvećih užitaka u životu, a to nije ideja društvenih medija.”

Uzmimo primjer Facebook korisnika koji nikada nije bio u McDonaldsu, zna nekakve nepotpune rekla-kazala informacije, i čuo je od par prijatelja da im je najnoviji hamburger izvrstan te se sad premišlja želi li ga i on probati. Dok surfa Facebookom na pamet mu padne da bi mogao provjeriti kakvu je fan stranica McDonald’s osmislio i ako otkrije neku posebnu ponudu, hrpu ljudi koji hvale dotični hamburger (jer i prijatelji mogu biti u krivu), ili možda samo zaraznu igricu koja je bila osmišljena u pola sata i u isto toliko isprogramirana, velika je vjerojatnost da će u bližoj budućnosti svoj novac ostaviti u obližnjem McDonald’su. Ali sada pričamo o alternativnoj stvarnosti gdje dislike gumb stoji odmah pokraj dobrog starog likea, i prosječan Facebook korisnik nakon klika na fan stranicu ostane nekoliko sekundi gledati monitor u nevjerici jer pred njegovim očima stoji sljedeća statistika: McDonalds fan page – 13,919,209 people liked this and 13,950,833 people disliked this.

Ne preostaje mu ništa drugo nego da se pita što li je McDonalds toliko zgriješio da ima više mrzitelja nego fanova? Jesu se ljudi masovno otrovali njihovim hamburgerima? Jesu li bezobrazno digli cijene? Većina ljudi nakon što bi vidjela ovako nešto vjerojatno ne bi ni išla dalje istraživati i saznati da McDonald’sovi hamburgeri i dalje imaju istu razinu (ne)kvalitete i istu cijenu kao i uvijek, ali da su se mnogobrojne udruge za zaštitu životinja i one koje predstavljaju vegane i vegetarijance udružile i nabile ogroman broj dislikeovaVećina bi, neugodno iznenađena ovim otkrićem, vrlo lako mogla zatvoriti stranicu, a svoj novac ostaviti u lokalnom fast foodu. Primjer McDonaldsa sam naveo samo zbog ilustracije, to je scenarij koji bi pogodio i mnoge druge, a sve zbog Facebookovog “prokletstva” (gledano iz perspektive brendova), a to je ogroman broj korisnika koji nezaustavljivo raste iz dana u dan (stvar koja im je do jučer išla na ruku) što povećava statističku mogućnost da im svaki novi korisnik opali neizbrisivu kritiku.

Ne grizi ruku koja te hrani

No Facebook je naravno svjestan svih negativnih strana koje bi takva odluka imala, a najveća je sam opstanak jer su mu glavni izvor prihoda upravo veliki brendovi koji plaćaju lijepe cifre za svoje kampanje koji bi sasvim sigurno, nakon što bi se dislike pojavio na njihovom fan pageu, bježali glavom bez obzira i ekspresno gasili sve svoje stranice i reklame bez obzira koliko dobru zajednicu imali. A s tim ide i preusmjeravanje sredstava koje su bile namijenjene Facebooku na neko drugo odredište.

Anti-social network?

Ljudima se u takvoj situaciji jednostavno ne bi moglo vjerovati da će odgovorno koristiti dislike opciju jer, na stranu brendovi, što bi bilo s nepopularnim klincima u školi koji su svakodnevno maltretirani od strane vršnjaka, bivšim ljubavima koje su okrutno ostavljale slomljena srca i svima drugima koji su nekada nekome stali na žulj? Pojavio bi se ogroman broj fan stranica koje bi postojale isključivo zbog mržnje što bi, po mojem mišljenju, dobar dio ljudi odgovorilo od toga da uopće više koriste Facebook.

Mislim da su zagovornici dislike opcije upravo ljudi koji bi ju htjeli zloupotrebljavati, jer i sada imaju vrlo lak način za izražavanje nezadovoljstva putem komentara. Istina, neki community manageri brišu one negativne, drugi se izgube u moru aktivnosti drugih korisnika i nitko ih ni ne primijeti, ali činjenica je da postoje kao učinkovit način davanja do znanja nekome da ti i nije pretjerano drag. Facebook je i njima na neki način napravio ustupak pa je na f8 konferenciji prošle godine poručio da ćemo uskoro imati i alternativu lajkanju te da ćemo moći i slušati, gledati, čitati te obznanjivati svojim prijateljima i prijateljima svojih prijatelja skoro sve naše aktivnosti. Ali i da nam se omogući da im dislikeom na sliku njihovog prvorođenog djeteta damo do znanja da nas sve to jednostavno ne impresionira? Na to ipak ne bih računao.

Fotografija: Joe The Goat Farmer/Flickr