Velebitsko PReviranje

Velebitsko PReviranje

Piše: -
Velebitsko pivo PR
Foto: free-extras.com

Piše: Anja Vujević

Svi smo već naučili priču o Karlu Starčeviću. Svi znamo da je na nediplomatski, posve grub i primitivan način odbio sponzorirati glazbeni festival koji se bori upravo protiv onoga za što je optužio njegove ljubitelje da su pokretači. Punkeri i rokeri nisu pokrenuli, niti izmislili niti poticali pedofiliju i homoseksualizam, kao što nije nijedna druga grupacija, subkultura, narod ili stranka. Da postoji grupa ujedinjenih ljudi koja je imala veze sa začetkom jedne od te dvije stvari, to bismo već znali i ne bi nas trebao jedan Karlo Starčević ili Pero Perić tome učiti. Upravo zbog toga nepotrebno je iznova komentirati njegovu izjavu, pa se time neću niti baviti. Ono što će biti fokus ovog teksta, jest pokušaj rasvjetljavanja dvojbe o tome radi li se u ovom slučaju o PR-u ili je ovo još jedan primjer tvrtke kojoj pod hitno treba interni odjel Odnosa s javnošću.

Čitajući komentare po forumima i na Twitteru, Facebook grupe koje podržavaju ili bojkotiraju Velebitsko zbog incidenta, tekstove na portalima, nije teško zaključiti da se komentatori ne slažu oko toga je li ovo PR ili ne. U nastavku donosim nekoliko razloga koji bi eventualno mogli potvrditi jednu ili drugu tezu.

Zašto ovo nije PR?

Svaki PR je dobar PR – rečenica koja se iznova ponavlja u raznim tekstovima, komentarima. A nije točna. Nije svaki PR dobar, no ako ste Ava Karabatić i želite biti poznati u javnosti onda je “svaki publicitet dobar publicitet”. Pivo kojeg možete pronaći u svega nekoliko kafića u gradu, a koje ima klijentelu kojoj nije problem prijeći veće udaljenosti samo da bi popili svoje omiljeno pivo, definitivno si ne može priuštiti uvrede na račun svojih klijenata.

– Vrh ledenog brijega u PR-u je ono što dođe do ciljane publike. Ispod vrha, dakako, leži jako puno posla koji treba biti obavljen kako bi zadani ciljevi i učinci bili postignuti.  Izjava gospodina Karla Starčevića dokazuje da nije postojao nikakav oblik istraživanja tržišta njegovih klijenata, jer vjerujem da bi i poluprofesionalna istraživanja ukazala na to da su alternativci – njegovi ljudi!

– Vlasnik tvrtke Starčević osobno je odgovorio na molbu za sponzoriranje. Ako vlasnik mora sjediti za kompjuterom i odgovarati na sve primljene zamolbe, jasno je da u Ličkoj pivovari ne postoji osoba koja je zadužena za odnose s javnošću. Osim što vlasnik mora voditi tvrtku što nosi svoje stresove, mora se baviti i odnosima s javnošću koji zahtijevaju preciznost i točnost, te usredotočenost. Upravo tada se događaju ovakvi propusti.

A zašto bi mogao biti PR?

Velebitsko pivo stvorilo je sliku cool piva, daleko od mainstreama, pivo koje ima dušu. Prodaja raste, a vlasnik je nedavno pokrenuo proširenje pivovare, nova punionica, pročišćivači voda itd. Ipak, Velebitsko je relativno nepoznato pivo, nemjerljivo s vodećim pivama u regiji, pa iako prodaja raste – možda je sama investicija iznad mogućnosti pa je trebalo što prije proširiti glas i blic-reklamom postići željeni cilj.

– S druge strane, G.A.S iliti Gorička alternativna scena, Underground Hip Hop VG i Punk protiv pedofilije organiziraju festival već šestu godinu i možda obožavaju baš Velebitsko pivo, ali da bi organizirali festival trebaju im novci. A to i jest razlog zbog čega su poslali zamolbu. Publicitet = sponzori/posjetitelji = zarada odnosno donacija je veća. U moru tekstova i komentara o ultradesničarima, “ustaškom” pivu i slično, teško je zamisliti ovakav scenarij. Ipak, nije nemoguć.

– Nagađanja da gospodinu Starčeviću nikako ne odgovara publika od koje trenutno zarađuje upravo zbog njihovih glazbenih preferencija mogu biti dokazana samo daljnjom aktivnosti Ličke pivovare u ovom tonu. Nastavak pljuvanja po subkulturnim skupinama bio bi nastavak kampanje odbijanja alternativaca i eventualnog privlačenja desničara.

Sami zaključite o čemu se radi u slučaju Velebitskog, no imajte na umu jedno. Na kraju dana, pivo se pije iz gušta i užitka, ne radi vlasnika. Ali kapitalizam i moderno doba dokaz su kako se na navike i preferencije ljudi može utjecati ako postoji dovoljno snažna poruka o cool, alternativnom pivu “s dušom” za sve koji ne žele biti mainstream.

A to možda neće biti Velebitsko.