Tekst o Gangnam styleu koji vas neće naživcirati

Tekst o Gangnam styleu koji vas neće naživcirati

Piše: -
Gangnam style marketing

Gangnam style je tema o kojoj smo od lipnja 2012. doznali gotovo sve; kako je nastala spomenuta pjesma, o kakvom se plesu radi, tko je uopće PSY i otkuda se odjednom pojavio, što je K-pop kao žanr koji se na ovim prostorima zaista rijetko sluša. Mediji su nas bombardirali spomenutom tematikom, bilo je zaista teško pobjeći od atrakcije iz Koreje. Mnogi ljudi jednostavno su s vremenom došli do zasićenja i više ih ne zanima Gangnam style, mnogi nakon nekoliko mjeseci ”torture” na spomen ili zvuk Gangnama okreću očima, dok se, s druge strane, Gangnam euforija za to vrijeme i dalje širi svijetom.

Od osobe koju je u prvi tren pjesma Gangnam style (zbog istančanog uha nakon godina i godina školovanja u glazbenoj školi) izuzetno jako živcirala, ”napredovala” sam do osobe koja istu tu pjesmu doživljava kao bijeg od lošeg raspoloženja i kao nešto sasvim pozitivno – upravo bi to značilo da sam i ja popustila pred fenomenom i tim općim ludilom  pristiglim s drugog kraja svijeta. Iz primjera Gangnam fenomena može se naučiti puno korisnih stvari, kako o medijskom fenomenu, tako i o moći koju posjeduju društvene mreže kao kanali promocije.

Gangnam style je pjesma koja je zahvaljujući plasiranju preko Twittera i ostalih društvenih mreža prešla granice Koreje i istočnog dijela zemaljske kugle, pjesma koja je potukla legendarnu Macarenu Los del Ria (koja je bila jednako prepoznatljiva i omiljena u svijetu), kao i Justina Biebera – najveće tinejdžerske svjetske pop atrakcije. Vrhunski glazbeni uradak PSY-a nije obična pjesma koja će se vrtjeti po vrhu glazbenih ljestvica, a zatim otići u zaborav; to je pjesma koja je poprimila tolike razmjere da cijelu priču s razlogom opravdano možemo nazvati Gangnam fenomenom.

Odlična ideja + viralni marketing = globalni efekt

Početak fenomena utemeljen na odlično koncipiranoj pjesmi, zatim slijedi širenje viralnim marketingom putem društvenim mreža i poznati reper T-Pain koji je svojim tvitom o PSY-u dodao dodatnu težinu Gangnamu, dolazimo do širenja glazbenog žanra K-pop za koji zaista još uvijek ne znam kako je (zbog specifičnog i neobičnog zvuka) postao tako prihvaćen u Europi, pa sve do plesnih pokreta u stilu jahanja nevidljivog konja i zarazne melodije i teksta refrena na svakom koraku, iza svakog ugla, u svakoj ustanovi, u svako doba dana. Upravo se zbog tako jakog odjeka i svih činjenica s kojima smo već upoznati ovdje nećemo baviti teorijskim stvarima, već ću pokušati prenijeti neke najzanimljivije detalje i posljedice Gangnam fenomena.

Hrvatski mediji konstantno pišu o PSY-u, radijske i televizijske stanice vrlo često emitiraju pjesmu i spot, u zagrebačkim je noćnim klubovima vrhunac večeri kada zasvira Gangnam style, a izraz ”Oppan (kod nas modificiran u ”Oppa”) Gangnam style” ušao je u svakodnevnu jezičnu uporabu – neovisno o dobnoj skupini. Zanimljivo je to što strani jezik i činjenica da Hrvati ne razumiju apsolutno niti jedan dio teksta nije bio nikakva prepreka za globalnu popularnost ove pjesme. S jedne strane to čudi jer je puno teže prihvatiti neko glazbeno djelo u kojem ne razumijemo o čemu se radi, dok je s druge strane takva popularnost zapravo potpuno logična s obzirom na to da je PSY publici ponudio fantastičan spoj glazbe, teksta i video priče. Ako uzmemo u obzir Macarenu, moramo se složiti da mnogi dan danas zapravo ne znaju riječi, već znaju samo plesne pokrete.

Nove hrvatske dnevne novine 21. stoljeće također su u ovom fenomenu vidjele priliku da pripreme teren za svoj prvi broj te su na glavnom zagrebačkom trgu izveli Ganga Flash mob – akciju koju izvodi skupina ljudi koja se iznenada pojavi na nekom javnom prostoru, napravi nešto neobično uz obaveznu koreografiju te se potom brzo raziđe. Originalni Gangnam oni su prilagodili hrvatskoj tradicionalnoj pjesmi – gangi, s područja Imotske krajine i Hercegovine.

Nakon rasplamsavanja Gangnam fenomena PSY bi vjerojatno mogao sjesti pred ekran računala i danima, možda i mjesecima, surfati i pretraživati beskonačan internet i sve što je njegov hit prouzročio.

Je li svijet poludio?

Kako pojedinac koji je do ovog singla izdao čak šest glazbenih albuma gleda na globalnu zaluđenost nastalu nakon plasiranjem jednog ”ključnog” hita? Ponekad pomislim da je možda i sam PSY u čudu. Tisuće video uradaka plesa i parodija na YouTubeu, svjetski poznati pjevači poput pop kraljice Britney Spears i velike dive Madonne koje izvode Gangnam style i uče plesne korake, sportaši Novak Đoković, Ronaldo, Steve Nash koji na sportskim događanjima izvode Gangnam style, Heidi Klum koja sa PSY-em snima poseban video povodom MTV-jeve dodjele nagrada, glavni tajnik UN-a Ban Ki-moon koji prilikom posjete PSY-a u izuzetno komičnoj situaciji uči plesne korake, zatvorenici na Filipinima koji zajedno izvode Gangnam style. Rekli bi neki: Svijet je poludio. No, svijet nije poludio. Radi se samo o glazbeno-scenskom fenomenu koji je prouzročio nešto što će teško itko ikada nadmašiti. Video koji je do današnjeg datuma prikupio 841 milijuna pogleda na YouTube servisu, PSY-jeva Facebook stranica s gotovo 4 milijuna fanova, ogroman broj glazbenih, sportskih, političkih, društvenih događanja diljem svijeta koji ne mogu proći bez PSY-a… čovjek je zaista u izuzetno kratkom vremenskom roku zaludio cijeli svijet.

Fanovi Gangnam stylea iz različitih krajeva svijeta svakodnevno uploadaju svoje video uratke na YouTube, mnogi se oblače u stilu PSY-a i pokušavaju ga nadmašiti, postoje na tisuće vrsta suvenira koje fan PSY-a i Gangnama može kupiti (od čarapa do USB sticka), osmišljena je prikladna iTunes aplikacija… No, video koji definitivno oduševljava svakako je light show na Halloween kući u Americi. Vlasnik kuće odlučio je u ritmu Gangnam stylea postaviti 8500 lampica koje se u ritmu pjesme pale i gase.

Iako sigurno ima onih koji ne vide ništa posebno u cijelom fenomenu, činjenica je da su PSY i Gangnam Style odličan svojevrstan ‘Music & Internet Sensation’, o njima će se sigurno još jako dugo pisati, a to znači da ćemo i mi, htjeli to ili ne, biti zahvaćeni Gangnam fenomenom još neko vrijeme. Ono što se mora priznati, snaga viralnog marketinga i društvenih mreža je zaista nemjerljiva. Društvene mreže, cybersvijet, povezanost suprotnih strana svijeta zahvaljujući tehnologiji i korištenje spomenutih kanala promocije za slanje nekih poruka i ideja. Naravno, snaga društvenih mreža i interneta aktiviraju se samo ukoliko na početku imamo dobru priču koja ima ogroman potencijal da postane globalno ”ludilo”. Gangnam Style tako je za neke možda svojevrstan ”trash”, ali za mnoge kulturološki fenomen što dokazuje i činjenica da su o PSY-u pisali The Guardian, The Wall Street Journal i the Financial Times. To su vrijedni i impresivni podaci koje svakako treba uzeti u obzir prilikom raspravljanja o Gangnam fenomenu.

Za kraj, ne možemo odolijeti, a da vam ne preporučimo simpatičan video uradak u kojem ”stanari” staračkog doma u američkom The Village of East Harbor plešu na Gangnam Style. Još niste snimili svoj video? Što čekate?