Svrha i postojanje – We Day nije samo humanitarna kampanja

Svrha i postojanje – We Day nije samo humanitarna kampanja

Piše: -
We Day humanitarna kampanja

Tko je Marija? Što je We Day? To smo se zasigurno svi zapitali kada smo prvi puta vidjeli Mariju u kratkom videu, odnosno reklami koja poziva na lajkanje na Facebooku. Marija je 12-godišnja djevojčica iz Ekvadora. No, ona je tek jedna od nekoliko djece koja se predstavlja u medijima s ciljem prikupljanja sredstva za promicanje socijalne obrazovne politike u svijetu. Cijelu medijsku kampanju pokrenula je američka organizacija Free the Children. Svrha i postojanje We Day-a ima zaniljivu priču. Naime, organizaciju je 1995. godine osnovao tada dvanaestogodišnji Craig Kielburger. Pokrenuo ju je kako bi se zajedno s 11 školskih prijatelja borio protiv rada i fizičkog iskorištavanja djece. Organizacija je do danas prerasla u najveću svjetsku mrežu djece koja pomažu djeci kroz pružanje pristupa obrazovanju. Aktivni su u više od 45 zemalja te promiču programe koji nude mogućnosti obrazovanja, zdravstvene zaštite, čiste vode i alternativnih prihoda za djecu i mlade. Dakle, prije svega se bore da djeca umjesto na radno mjesto odlaze u školske klupe. Kielburger je i kolumnist te najprodavaniji autor New York Timesa, a nastupao je na Oprah Winfrey Showu, CNNu, 60 Minutesu, Today Showu. Moglo bi se reći da je kroz svoj rad i javne nastupe najbolje spoznao veliku moć medija i društvenih mreža. To mu je omogućilo da ove godine pokrene jednu od dosad najvećih dobrotvornih, ali ujedno i marketinških kampanji.

Što predstavlja We Day?

We Day predstavlja pokret organizacije Free the Children 2007. godine koja je kroz njega započela inicijativu  kako bi osvijestila mlade i pokrenula pitanja socijalne pravde. Cilj njihove ovogodišnje kampanje je prikupiti milijun članova na Facebook stranici We Daya, čime sponzori doniraju dolar za svakog člana stranice. Ovakav oblik marketinga, odnosno poziv na sudjelovanje u prikupljanje sredstava za donacije kao jedan od načina socijalizacije kompanija i korisnika, spominje i stranica All Facebook.

Što Free the Children ima od toga?

Za sve one koji još ne vjeruju u veliku moć oglašavanja na najvećoj društvenoj mreži, potrebno je napomenuti kako lajkanjem Facebook stranice We Daya sve vaše podatke s Facebook profila ustupate upravo organizaciji koja je pokrenula dobrotvornu kampanju. We Day tada vaše podatke o spolu, dobi, mjestu stanovanja, školovanju, putovanjima, hobijima i ostalim preferencijama može, a vjerojatno i hoće ustupiti kompanijama koje će dodijeliti dolar u humanitarne svrhe za svaki lajk. Zgodno, zar ne? Mala cijena za tržište na dlanu, za ustupanje podataka o potencijalnim korisnicima. Naime, kompanije koje imaju na raspolaganju široki spektar informacija o članovima stranice We Day mogu na temelju njih odrediti svoju ciljanu skupinu, pokušati se socijalizirati s vama te vam na kraju prodati proizvod, a da ni sami nećete znati da je to sve bilo pomno isplanirano.

Tako se ni u jednoj reklami ili videu na YouTubeu ne spominje barem jedan od sponzora. Naime, navođenjem imena sponzora koji će donirati sredstva, cijela priča izgubila bi na onom isključivo humanitarnom karakteru, a zbog toga bi i sama kampanja ostala bez besplatnog medijskog prostora. Isto tako, u reklamama We Daya nisu spomenuti sponzori jer se iza svega krije prilično zakulisna priča. Naime, kada se prodre malo dublje u priču saznaje se da je ona organizirana na svjetskoj razini, a vodi je multinacionalna medijska mreža Initiative. Spomenuta mreža se prije svega može opisati kao marketinška agencija s velikim brojem klijenata od kojih su neke od najpoznatijih multinacionalnih kompanija. Pregledom njihove web stranice vidljivo je da u njihov portfelj klijenata ulaze Hyundai, Coca Cola, Unilever Johnson, HBO, CNN, Warner Bros, Bayer, H&M, Ikea, Microsoft, Fujitsu pa čak i nekoliko banaka te putničkih kompanija. Ako ste lajkali stranicu We Daya možda ćete na desnom dijelu ekrana na stranicama Facebooka primijetiti link na fan page neke od navedenih kompanija.

Kada je riječ o Hrvatskoj, projekt We Day vodi njihova članica Digitel grupa, odnosno Digitel medijski servisi (DMS). Neki od klijenata spomenute grupacije su Hrvatski telekom, Adria, Jamnica, Zagrebačka banka, Unicef, Iskon, INA, Hrvatska lutrija. Akciju su podržali i hrvatski mediji poput RTL-a, Nove TV, tiskanih izdanja Styrie, EPH-a, nekoliko domaćih portala i radija te Blitz-CineStar u kojima ste vidjeli reklame za We Day. Iako sve agencije i mediji tvrde da u akciji sudjeluju pro bono vama ostavljamo da prosudite tko sve ima koristi od ove akcije i vašeg lajkanja na Facebooku. Čini se da samo korisnici Facebooka rade pro bono za djecu svijeta, a Marija, Adila i ostala djeca nisu jedini koji će od ove akcije izvući neku korist.

Facebook počinje koristiti lajkonomiju

Svaka čast Craigu Kielburgeru s početka priče no čini se da ni on moć medija i Facebooka nije iskoristio na najbolji i najpravedniji mogući način. Naime, najpravednije bi bilo da su kompanije sponzori i bez klikanja na Facebook stranicu uplatili sredstva u dobrotvorne svrhe. Mjerilo im ne bi trebao biti broj fanova na određenoj Facebook stranici već njihove financijske mogućnosti i društveno odgovorno poslovanje. Na kraju priče, sve ovo ponovno je potvrdilo kako je Facebook puno više od puke društvene mreže. S njim na sceni, čini se da smo stvarno ušli u vrijeme lajkonomije – ekonomije društvenih mreža.

Foto: Pixabay