Stranice HŽ-a trebaju redizajn

Stranice HŽ-a trebaju redizajn

Piše: -
Hrvatske željeznice web stranica

Svatko tko je ikad posjetio web stranice HŽ-a, sigurno je isprva ostao zapanjen koliko se teško na njima snaći. Na prvi pogled, početna stranica i ne izgleda loše; pregledna je, a ono što korisniku najviše treba, poput voznog reda, dobro je istaknuto. Međutim, problem nastaje kada se na stranici poželi naći neka dodatna informacija ili u krajnju ruku, pogledati upravo taj vozni red zbog kojeg većina i dolazi na stranicu. Ovo su tri razloga zašto HŽ-u pod hitno treba redizajn stranica, ali i uvođenje bolje komunikacije s korisnicima.

1. Vozni red izbacuje greške:

Dolazite na početnu stranicu HŽ-a kako biste pogledali kada kreće npr. vlak do Varaždina. Upisujete polazni i dolazni kolodvor, stisnete na “Prikaži”, a stranica vam tada izbacuje novi prozor u kojem opet morate navoditi polazni i dolazni kolodvor. Zašto?! Zar se to s programerskog gledišta stvarno nije moglo bolje izvesti? Međutim, ni to nije najveći problem s voznim redom. Ima i trenutaka kada upišete svoju destinaciju, a stranica vam izbaci HTTP Error 404 i nudi vam da red vožnje pogledate u .pdf formatu. Kada pomislite kako je vašoj nevolji došao kraj shvatite da i taj .pdf izgleda poprilično konfuzno i natrpano brojkama pa vam je potrebna dulja koncentracija i dosta vremena kako biste napokon povezali sve podatke u tablici i konačno saznali vrijeme polaska vašeg vlaka. No, s problemima smo tek na početku.

2.  Nepostojeći međunarodni vozni red:

Svi oni koji su vlakom poželjeli putovati u inozemstvo, otišli bi na stranice Hrvatskih željeznica i kliknuli na “Međunarodni vozni red”. U tom trenutku stranice HŽ-a prebacuju vas na sajt njemačkog željezničkog prijevoznika DB-Bahna. I još jednom – zašto?! HŽ ima tek nekoliko stalnih međunarodnih linija; osim svih susjeda, tu je još i linija prema Austriji. Dakle, iako je riječ o oko 20-ak vlakova dnevno koji već godinama voze po istim redovima vožnje, nerazumljivo je zašto se ti podaci ne bi jednostavno mogli pronaći na stranicama HŽ-a.

3. Kao da je ispala iz 2007. godine:

Da, reći ćemo i to. Stranice HŽ-a su ružne. Iako smo sigurni da bi se prije par godina smatrale lijepima, danas je 2012. pa si jedna državna prijevozna tvrtka nešto takvo ne može dopustiti. Možda bi se trebali ugledati upravo na DB-Bahn koji izgleda svježe, a opet i funkcionalno, s mnogo kvalitetnog sadržaja. Naime, i nedostatak kvalitetnog sadržaja također je jedna od zamjerki HŽ-u. Današnji korisnik više ne puši PR proglase koje su u biti jedino što se na stranicama može pročitati. Naš savjet – nabavite si novinara, po mogućnosti nekog tko voli putovati i neka vam piše članke o destinacijama koje imate u ponudi. Na taj način privući ćete (i zadržati) ljude na stranici, a možda i natjerati nekog da se odvaži na korištenje vaših usluga. Međutim, kada pričamo o vremenu u kojem živimo, najveća zamjerka ide upravo nemogućnosti da se karta rezervira ili kupi online. Poželiš otputovati u Veneciju, odeš na stranicu, izabereš datum i vrijeme polaska te si sam rezerviraš kartu ili ju isprintaš kod kuće. Mnogima koji ne žive u blizini kolodvora to bi uvelike olakšalo cijeli proces, a cijeli sustav već se godinama koristi u brojnim drugim zemljama.

3.1. Nema profila na društvenim mrežama:

Kao što smo shvatili, ne živimo u 2007. godini. Tvrtka ili obrt koji danas nema profil na društvenim mrežama, kao i da ne postoji. HŽ ima nekakav Facebook profil, međutim, nije nam jasno je li on službeni ili ne. Činjenica da mu na “bračnom statusu” stoji zaručen dovoljno govori. Ne samo da bi profilom na Facebooku (za početak) povećali svoju vidljivost u javnosti, već bi taj kanal mogli koristiti i za sva (brojna) pitanja zadovoljnih ili nezadovoljnih korisnika. S druge strane, dobar community manager mogao bi animirati potencijalne fanove stranice da se odvaže na neko putovanje vlakom. U svakom slučaju, mogućnosti su u ovoj priči nebrojene, a uvjeren sam da bi HŽ iz svega izvukao profit. Utoliko mi je još više nejasno zašto su zanemarili sve blagodati društvenih mreža.

Što o svemu misle kolege tviteraši?

Kako bi cijeloj priči dao dodatnu težinu, odlučio sam zamoliti i nekolicinu kolega twitteraša da prokomentiraju sam izgled stranice, ali i ocjene njenu funkcionalnost. Bilo je tu i pohvala, ali manje-više sve se svodilo na oštre kritike, od kojih sam neke već i sam spomenuo. Krenimo redom. Siniša Gavrilović s Trenutak.hr bio je kratak i jasan.

– Dizajn u smislu korisničkog iskustva ne postoji, informacije su skrivene iza puno prepreka, HŽ daje prednost sebi umjesto korisnicima. Fail. – rekao je Siniša.

Urednik i novinar Nebojša Grbačić javio nam se mailom, pa je stoga i njegov odgovor bio najopširniji.

– Vizualno, stranice izgledaju sasvim pristojno. Za 2007. godinu kad je ovakav dizajn mogao proći. Jedina pohvala ide na relativnu jednostavnost i činjenicu da je stranica u jednom screenu. Što se tehničke izvedbe tiče, pokušate li pogledati vozni red za određenu lokaciju, iskočit će vam greška i uputa da vozni red preuzmete u .pdf izdanju. Vjerujem da 99 posto ljudi koji dolaze na ovu stranicu, dolaze zbog voznog reda, pa je nedopustivo da isti bude u kvaru, u bilo kojem trenutku. Pohvala ide finoj izvedbi koja se vidi ako se stranica pregledava na iOS, odnosno iPhone uređaju. Vjerujem da velik broj ljudi stranicu posjećuje putem pametnih telefona, čisto iz praktičnosti, pa je bitno da mobilna verzija stranice bude praktična i dostupna – Nebojša Grbačić, Woohoo internetske usluge.

Oštre kritike stigle su od Marije Renić, svjetske putnice i blogerice koja ima iskustva u radu s prijevoznim tvrtkama budući da radi kao community manager na stranici Aviokarte.hr. Činjenicu da HŽ nema profile na društvenim mrežama prokomentirala “kao neprihvaćenje novih marketing trendova i egzistenciju na starim osnovama jer ne postoji alternativa“. Isto tako, osvrnula se i na samu stranicu.

– Funkcionalnost – mizerna. Ono što bi trebalo biti najdostupnije, je najmanje dostupno – vozni red. Sada je prebačen u .pdf format, koji se svaki puta mora skinuti da bi vidio pojedinu relaciju. Stranica neprestano izbacuje errore, nije prilagođena smartphone-u, a ni dizajn nije bogznakakav. Jako malo sadržaja i informacija s obzirom na ulogu koju bi centralna stranica hrvatskih željeznica trebala imati – rekla je @mrenic.

S druge strane, bloger Željko Riha bio je nešto blaži. Odmah je priznao kako “nije stručnjak za dizajn”, ali je dao svoje mišljenje.

– Dizajn mi se sviđa, lagan je i probavljiv, dobar mi je odabir boja i pozadinske fotke. Funkcionalnost – tražilica je jednostavna, no smeta mi pop-up. Linkovi su jasni, a mislim da je za njihovu funkciju web ok. Nedostaje im social media komunikacija – zaključio je @zriha.

Na kraju priče, riječ je i o imidžu državne tvrtke. Naime, svatko tko se danas bavi biznisom, zna da su službene stranice ogledalo njegovog poslovanja, ali i brige za tvrtku. Ako imaš loše stranice što to tvojim klijentima i korisnicima tvojih usluga govori. U ovom slučaju, sigurno ništa dobrog. Isto tako, činjenica je da HŽ zbog konstantnih afera u posljednje vrijeme i nema dobar imidž u javnosti, a ove stranice sigurno mu u cijeloj priči – ne pomažu.