Smije li Instagram novim uvjetima korištenja prodavati vaše fotografije?

Smije li Instagram novim uvjetima korištenja prodavati vaše fotografije?

Piše: -
Instagram uvjeti korištenja

Probudim se jučer, protegnem i odmah bacim na svakodnevan ritual: 1. paljenje laptopa, 2. paljenje Facebooka, 3. paljenje Twittera. Jutro je relativno toplo za ovo doba godine, dolazi metež s ulice, ni po čemu ne mogu zaključiti da je internet još par sati ranije postao zaglušujuća buka ispoljavanja najnovijeg u nizu nezadovoljstava. Protrljam krmelje, nabacim skrol ili dva, a onda mi na Facebooku iskoči ovo.

Novi Instagram uvjeti korištenja = prodaja Instagram fotografija?

Šok. Nevjerica. U komentarima se kima glavom u razočaranju na čitav ljudski rod i proklinje kapitalizam zbog ovakvih slučajeva. „No, možda ima kvaka, pa sigurno nisu toliko glupi da si ovako očito pucaju u nogu i da novi Instagram uvjeti korištenja pretvore simpatičnu aplikaciju, koju i sam često koristim, u bordel za prostituiranje retro fotografija“, pomislim. Bacam oko na komentare na Facebooku – ljudi masovno pljuju i odlaze s Instagrama (barem tako kažu). Twitter? Još gore, već se traže alternative, neki su svoje profile hladnokrvno pokopali još prije par sati. U svakom slučaju, čini se da se Instagramu ne piše dobro, po prvotnim reakcijama internet mu je već opjevao rekvijem, pokopao ga i već mu dolazi na godišnjicu postaviti cvijeće prisjećajući se s nostalgijom da je sve to velika šteta jer nekada je to bila dobra aplikacija.

Iskreno, osobno mi scenarij u kojem netko uzima moje Instagram fotografije, da bi preko mojeg teškog truda brzinskog biranja kadra i dodavanja lijepog filtra prodavao pelene za inkontinenciju ne dira ni najmanje. Nikada se nisam slikao u WC-u pred ogledalom (nadajte se da nikada i neću) i nikada se nisam slikao s iPhoneom kako bi pokazao da ga posjedujem.  Ono što želim reći je da, ako sam i na par sati bio pod dojmom da sam pročitao ružnu istinu o jednoj dragoj mi aplikaciji, ubrzo sam saznao da je briga oko masakriranja mojih fotografija bila posve nepotrebna. Zašto? Zato jer se takav scenarij uopće neće dogoditi.

Smije li Instagram prodavati vaše fotografije ili ne?

Ima, ali ne na način kako bruji dio glasina na internetu. Kako je vrijedni novinar Vergea objasnio (iako i taj članak ima nedostataka, kao i tešku navlakušu od naslova), Instagram će svoje uvjete korištenja (terms of service, op.a.) 16. siječnja 2013. nadopuniti, između ostalog, idućim odlomkom:

“Kako bi nam pomogli ispostaviti zanimljiv plaćen ili sponzoriran sadržaj, odobravate mogućnost da nam neka tvrtka ili drugi subjekt plate kako bi prikazivali vaše korisničko ime i fotografije (zajedno s ostalim povezanim podacima), i/ili vaše interakcije koje su u vezi s plaćenim ili sponzoriranim sadržajem ili promocijama, bez da smo obavezni kompenzirati vam to na bilo koji način.”

Možda vam na prvu zvuči poprilično ljigavo, no ipak ne znači da netko s vašim fotografijama može raditi što god poželi. Pojednostavljenim riječnikom, Instagram može prodati BMW-u vaše fotografije automobila ovog brenda. BMW te fotografije onda može prikazati u nekoj svojoj galeriji s ostalim Instagram uracima, ali ih ni na koji način ne smije mijenjati. Znači, nema fotošopanja, nema izrezivanja, nema stavljanja velikog debelog loga tvrtke na njih. Također, ovo znači da ih ne smije povezivati s bilo kakvim novostvorenim sadržajem. Znači, da, Instagram teoretski smije koristiti vaše fotografije u promotivne svrhe s čim osobno uopće nemam problema. Možda će i uzeti neku moju fotografiju u promotivne svrhe, ali to će mi samo biti simpatična potvrda da mi se s nekom fotografijom posrećilo pa je ispala dovoljno atraktivna. Za razliku od dobrog dijela Instagram korisnika ipak sam svjestan da nemam fotografskog talenta.

Vi se možda ne slažete s tim i to je u redu. Ali jeste li znali da je prodaja Instagram fotografija oduvijek postojala kao mogućnost? Pročitate li točku jedan zadnjeg podnaslova vidjet ćete da ste na takve uvjete pristali onog trenutka kada ste kreirali svoj profil tako da ste još prije godinu dana mogli prosvjedovati ako vam se to nije sviđalo, ali to nitko nikada nije napravio upravo zato jer nikoga nije bilo briga.

Uvjeti korištenja – najmanje čitan dokument na svijetu

Zašto se dogodila ovakva pomutnja s uvjetima korištenja koje ima Instagram? Zato jer ih skoro pa nitko na internetu ne čita. Koliko ste puta preletjeli mišom preko nepreglednog i suhoparnog brda teksta koje vas dočeka prije instalacije nekog programa i samo kliknuli na next? Deset? Pedeset? Sto? Ne zavaravajte se, točan odgovor je svaki put. Ne volimo propise, tisuće pravila i birokraciju. Želimo se igrati. Logična posljedica ovakvog odnosa prema uvjetima korištenja softvera je ta da su oni većini potpuno nepoznati. Upravo zato kompanije moraju pridodati posebnu pažnju kada ih na bilo koji način mijenjaju jer jednostavan edit, stavljaju novu dvosmislenu rečenica ovdje i brišu dvije rečenice tamo jer takav propust u tren oka može dovesti do ovoga čemu smo svjedočili jučer, a sve se moglo izbjeći s nekoliko jednostavnih rečenica pojašnjenja o čemu je točno riječ pa ne bi bilo razloga za mozganjem copyright odvjetnika te bi svi mogli procijeniti koliko im se isplati ostati na Instagramu.

Ovako si je Facebook (vlasnik Instagrama, op.a.) nepotrebno stvorio probleme i pridonijeo osnaživanju reputacije kompanije koja stalno nešto mulja s vašom privatnošću i koja će ju bez razmišljanja prodati vragu samo da bi na vama okrenula koji dolar, a novi Instagram uvjeti korištenja vjerojatno neće ovu društvenu mrežu ubiti kako to neki prenapuhuju, ali će izazvati manju ili veću bol odlaskom dijela korisnika.

Kolega Nebojša Grbačić se jučer osvrnuo na ovaj slučaj i podsjetio na jednu stvar u čemu mu se pridružujem, a ta je da u situaciji kad ti je servis koji koristiš besplatan, ti si taj koji se prodaje!

Zapamtite to prije nego idući put skočite na hejterski bandwagon i u afektu obrišete svoj profil na dragoj vam aplikaciji. Druga opcija, u slučaju da se ne želite pomiriti s činjenicom da na internetu nema privatnosti, je ta da obrišete Instagram i sve svoje fotografije čuvajte na mobitelu pod šifrom. Odluka je na vama.

NOVOST: Čini se kako ipak nema razloga za uzbunu, Kevin Systrom, Instagramov CEO se javio s vrlo zanimljivim blog postom u kojem obećava da Instagram ipak nema u planu korištenje vaših fotografija u promotivne svrhe. Pohvalna reakcija, zavoji su već stavljeni na nogu iako, ponavljam, do ovakvog opravdavanja nikada nije trebalo ni doći već se sve trebalo znati odmah na prvu.