Prvi dan PR Arene ispunio naša očekivanja

Prvi dan PR Arene ispunio naša očekivanja

Piše: -
PR Arena Sarajevo

Očekivanja o drugom izdanju konferencije PR Arena u Sarajevu bila su visoka i već prvi dan ona su ispunjena. Još u Zagrebu bili smo oduševljeni zbog puta u gostoljubivo Sarajevo na prvu međunarodnu konferenciju o odnosima s javnošću organiziranoj za studente u jugoistočnoj Europi. Kada je objavljen program, entuzijazam je još više porastao, a već pri dolasku u Holiday Inn, u kojem je organizirana konferencija, shvatili smo da su organizatori obavili veliki posao.

Nakon pozdravne riječi organizatora, konferenciju je otvorila Melina Kamerić, glasnogovornica Al Jazeere Balkans, koja je ispričala zanimljivu priču o pokretanju ove velike međunarodne medijske kuće. Opisala je kako je cijeli proces bio popraćen nizom emocija, od sreće, ponosa, stresa pa sve do opuštenosti. Melina je kao PR-ovka napomenula da svaki profesionalac u odnosima s javošću mora štititi svog klijenta, a s druge strane je bitno imati dobar odnos s novinarima jer novinari i PR-ovci pomažu jedni drugima. Također je rekla kako bavljenje odnosima s javnošću nije posao od 7 do 17 sati već se u taj posao mora dati cijelog sebe. Za sebe kaže da je psihijatar svim zaposlenicima, da mora sve znati raditi te da ništa ne može proći bez nje.

Iz njenog predavanja se može zaključiti da voli svoj posao. I sama je spomenula da se ne bi vratila radu u PR agenciji jer to ljude prisiljava na drugačije razmišljanje i to prema pravilima marketinga i zarade.  Na pitanje o Al Jazeeri i njenim konkurentima, Melina je odgovorila da zapravo u regiji nemaju konkurenta jer oni nisu u utrci za gledanošću i oglašivačima. Stoga im je na globalnoj razini jedini konkurent zapravo CNN, a posebno je istaknula izjavu Hillary Clinton prema kojoj ‘Al Jazeera pobjeđuje na globalnoj sceni’. Također, Melina je na zanimljiv način pojasnila i stav pojedinaca o tome je li Al Jazeera Balkans pod utjecajem islama.  U takvim situacijama zapravo postavlja pitanje bi li se propitivalo za neku TV kuću iz zapadne Europe, (primjerice za CNN) je li pod utjecajem kršćanstva ili protestantizma . Odgovor je ne – naravno!

Druga gošća je bila direktorica projekta Maribor europski grad kulture Suzana Žilič Fišer. Održala je predavanje o velikom kulturnom projektu koji osim jačanja kulturne scene i promocije umjetnosti  stvara pomake i na drugim razinama, prije svega turističko-gospodarskoj. Kao jedan od problema, Suzana je istaknula i premali publicitet Maribora, odnosno mali broj ljudi koji je upoznat s tim slovenskim gradom. Zanimljiva je činjenica da čak 70 posto građana Ljubljanje do početka projekta nije nikad posjetilo Maribor pa je jedna od vizija bila povećati posjećenost Maribora i njegovih kulturnih događanja.

Prema Suzaninim riječima projekt je postigao uspjeh jer je 38 posto Slovenaca posjetilo kulturne manifestacije u Mariboru. Otkrila nam je i tri koraka u samoj kampanji koja bi cijelu priču trebala učiniti uspješnom: to su stvaranje svijestipromjena ponašanja i zajednički rast te nastavak svega navedenog i nakon što kampanja završi. Suzana je spomenula kako je bio veliki izazov privući medije na nešto što nije negativno, odnosno nije senzacionalizam. Upravo je ovaj kulturni projekt u tome uspio, a svi dobro znamo kako je to danas za kulturu teški pothvat.

PR Arena Sarajevo
Foto: InPublic ekipa na PR Areni u Sarajevu

Treće predavanje održala je direktorica Press Clipping Slovenia Tatjana Novak. Tatjana je ispričala kako je otvorila tvrtku s tadašnjim dečkom i da su posjedovali samo telefon, kopirku, skener i fax, a sve ostalo se razvijalo s vremenom. Iz cijele priče o tome što je press clipping, kojim tehnikama se obavlja i tko su klijenti daje se zaključiti kako je to ogroman posao, koji uz iskustvo i znanje zahtijeva i dobre software i alate. Koliko je to opsežan posao govori i činjenica da njihova grupacija dnevno odradi 800 izvještaja na temelju praćenja svih medija, a dnevni, tjedni i mjesečni izvještaji znaju imati i do nekoliko tisuća stranica.

Četvrti gost na PR Areni bila je Zinaida Babović, voditeljica PR-a u farmaceutskoj tvrtci Bosnalijek. Babović je ispričala kako je rad u tvrtci s preko 800 zaposlenika ponekad veoma stresan i naporan. Naime, u njenom odjelu nalazi se tek troje zaposlenika, dok npr. odjel marketinga ima više od 200 ljudi. Upravo se na taj odnos marketinga i PR-a cijelo vrijeme svog predavanja vraćala gđa Babović.

– Marketing ima dužnost prodati proizvod. Ako oni žele da se njihov lijek za ćelavost nađe na natjecanju za frizere onda se to mora poštivati. Međutim, nužni su kompromisi, jer sa strane imidža tvrtke o kojem ja brinem, ona se na tom natjecanju ne smije pojavljivati, ipak je riječ o multinacionalnoj kompaniji koja nema mjesto na takvim događanjima. Tada se reklamira samo proizvod, a tvrtka Bosnalijek – stavlja se u drugi plan – rekla je Babović.

Predzadnji gost prvog dana konferencije bila je glasnogovornica PR-a u Croatia Airlinesu Ksenija Žlof. Nakon uvoda i zanimljive izjave da i marketing i PR rade u interesu tvrtke, ali da ta dva odjela moraju biti odvojena jer je riječ o sasvim drugačijem poslovnom sklopu, Žlof je počela pričati o istraživanju, svojevrsnoj fokus grupi  s predstavnicima hrvatskih medija. U svom izlaganju dotakla se i Vlade RH rekavši kako su joj novinari potvrdili da Vlada svojom prisutnošću na društvenim mrežama samo ‘simulira otvorenost’ jer komentari građana u principu ne dolaze do osoba kojima su upućeni. Također, upozorila je na društvene mreže kao mjesto širenja lažnih informacijama, tako istaknuvši i onu relativno nedavnu o smrti Kemala Montena.

– Novinari su na Facebooku vidjeli objave mnogih korisnika da je Kemal Monteno umro. Ne provjerivši istinitost, u žurbi za senzacijom, nisu se udostojili napraviti prvu i jedinu stvar kako bi provjerili informaciju – nazvali ženu koja bi im sigurno rekla kako je s njenim mužem sve u redu – rekla je Žlof.

Svoje izlaganje gošća iz Hrvatske zaključila je veoma zanimljivom tvrdnjom. Naime, iako su društvene mreže dobar kanal za brzo i efikasno širenje informacija, one ne mogu biti i sredstvo širenja isprika u slučaju tragedije.

– Ništa na svijetu ne može zamijeniti ispriku čelnih ljudi tvrtke u kamere. Nažalost, danas se one često objavljuju na korporativnim webovima i na društvenim mrežama, a to je loše – zaključila je.

Posljednji gost trebao je biti Srđan Kusovac, glavni urednik crnogorskog lista Pobjeda, međutim, zbog smrtnog slučaja u obitelji, Kusovca je zamijenila voditeljica marketinga Ljiljana Burzan Nikolić. Nikolić je održala kratko ali zanimljivo predavanje. Govorila je o zajedništvu marketinga i PR-a u njenom mediju, rekavši kako je nažalost najlakši način za dospjeti u novine taj da objavu i platiš.