Portal Znano.st – kvalitetan i specijaliziran sadržaj

Portal Znano.st – kvalitetan i specijaliziran sadržaj

Piše: -
Portal Znano.st sadržaj

U zagušenom medijskom prostoru pozitivna je spoznaja da postoje portali koji mogu ponuditi puno dobrih novinarskih tekstova o određenoj temi. Jedan od takvih specijaliziranih portala je Znanost, koji pokriva područja znanstvenih istraživanja poput biologije, medicine, astronomije i fizike. Osnivačica i glavna urednica portala kaže kako je portal pokrenut s ciljem da bi ‘čitatelji nakon posjete imali osjećaj kako su obogatili svoj život novim informacijama, umjesto da zaborave što su pročitali za minutu, kao što je slučaj s lajt i žutim vijestima’. Portal Znanost se susreće s mnogim izazovima, no uvijek im je najvažnije paziti na kvalitetu sadržaja.  Razgovarali smo s urednicom portala Znanost Azrom Imširović koja nam je otkrila viziju portala, kakav je interes čitatelja za njihovim temama, kako prolaze kod oglašivača te kakvi su planovi za budućnost.

Kada i s kojim ciljem te vizijom je pokrenut portal Znano.st?

Portal Znano.st je pokrenut u ožujku 2011. godine jer smo uvidjeli nedostatak prostora na Internetu gdje bi se objavljivale isključivo znanstvene vijesti i istraživanja, dakle web specijaliziran za bitne vijesti koje se tiču različitih područja života. Željeli smo napraviti portal gdje bi čitatelji nakon posjete imali osjećaj kako su obogatili svoj život novim informacijama, umjesto da zaborave što su pročitali za minutu, kao što je slučaj s lajt i žutim vijestima. Na nekim portalima se objavljuju članci dužine od doslovno dvije rečenice, stoga smo željeli ponuditi protutežu i objavljivati duže i kompleksnije članke, a opet razumljive širem krugu čitatelja.

Koje su teme, odnosno područja koje portal pokriva i tko su autori tekstova i vijesti? Imate li suradnike specijalizirane za određene znanstvene grane?

Na portalu smo obuhvatili sva područja u kojima nalazimo znanstvena istraživanja, a to su npr. astronomija, biologija, medicina, fizika… Iz svih životnih sfera pronalazimo zanimljiva istraživanja koja razvrstavamo po našim rubrikama. Autori koji pišu za portal su raznolikog profila, a prevladavaju studenti, pretežno engleskog jezika i psihologije, no i drugih područja. Prilikom dogovaranja suradnje autori izraze preferencije oko područja koja bi željeli obrađivati pa se trudimo surađivati u tim okvirima. Dobar dio članaka je prilagodba stranih istraživanja no i za to je potrebno dobro se snalaziti u danoj tematici.

Za kojim temama na portalu vlada najveći interes čitatelja?

Najveći interes ostvaruje rubrika Svemir i vrijeme u kojoj obrađujemo teme iz astronomije te rubrika Hrvatska u znanosti gdje objavljujemo tekstove vezane uz hrvatske znanstvenike i njihov rad te najavljujemo zanimljiva predavanja i događanja na hrvatskoj znanstvenoj sceni. Osim tekstualnih rubrika, veliku posjećenost i mogu reći “slušanost” ima naš podcast Andromeda Online. To je autorska emisija o svemiru koji svaki tjedan priprema iskusna novinarka Tatjana Devčić sa svojim suradnicima kao što su Ante Radonić i Korado Korlević. Emisija je dugo išla na Hrvatskom radiju no nakon što je tamo ukinuta, portal Znano.st je odlučio napraviti njezinu online verziju. To se pokazalo kao pravi pogodak jer svaki tjedan emisija ima više od tisuću slušanja. Može se streamati na samom portalu ili preuzeti na računalo, a teme su uvijek aktualne i originalne.

Jesu li i na koji način društvene mreže, te koje, pomogle u promociji tekstova, a samim time i portala?

Društvene mreže su spas za specijalizirane portale jer omogućuju svakodnevnu distribuciju vijesti preko fan stranice portala. S obzirom na to da ne ulažemo u komercijalno reklamiranje, ponosni smo na naših preko 6000 fanova na fan stranici Znano.st koji su zapravo i redoviti čitatelji. Objavljujemo minimalno jednu vijest na fan stranici dnevno te tako uvijek dobivamo i nove čitatelje, ljude koji prije nisu znali za naš portal, ali su vidjeli da je njihov prijatelj lajkao ili komentirao neku našu vijest. Na taj način portal promovira samog sebe kroz kvalitetne i zanimljive članke, a društvene mreže su kanal koji nam to olakšava.

Kao urednica i osnivačica portala s kakvim problemima se susrećete pri kreiranju sadržaja, ali i pri ostvarivanju poslovnih planova?

Sadržaj je postao najvažnija stvar pa je uvijek potrebno paziti na njegovu kvalitetu. To je veliki izazov jer u vrijeme društvenih mreža povezanost s čitateljima kao i povratna informacija postaju lako ostvarive. Stoga ako sadržaj ne zadovolji kvalitetu koju nastojimo održati, odmah dobivamo komentare naših čitatelja, ne može se ništa sakriti ili izbjeći, uvijek netko od čitatelja zna više od nas, stoga bih rekla da mi je zadržavanje kvalitete sadržaja najveći izazov. Što se tiče poslovnih planova, tu su standardni izazovi poput naplate i ostvarenja samoodrživosti portala. Portal zbog svoje specifičnosti nije pretjerano komercijalno isplativ za veće oglašivače jer ne zadovoljava normative o broju posjeta, a s druge strane prema državi mi jesmo komercijalni i nismo neprofitni te stoga nismo podobni za financijsku potporu od države, bez obzira na to što je naš glavni cilj edukacija i promocija znanosti.

No nadam se kako će oglašivači prepoznati vrijednost u našim 10 000 unique posjetitelja kao opinion leadera u zajednici te plasirati svoje promo tekstove i na portalu Znano.st. Oni koji su bili hrabri za taj korak su bili iznimno zadovoljni rezultatima baš zbog našeg specifičnog kruga čitatelja koji su odlična target grupa za proizvode bazirane na provjerljivim činjenicama npr. možemo uspješno prezentirati pastu za zube, ali Pest reject npr. neće dobro proći kod naših čitatelja :).

Kakvi su planovi za budućnost u daljnjem radu na portalu Znanost?

Planovi za razvoj portala Znano.st su ponajprije redizajn jer nakon dvije godine mislimo da je vrijeme za osvježenje, a zatim ćemo vidjeti dalje.

Po vama, zašto znanstvene teme, kao i ekologija i zdravstvo, imaju jako malu zastupljenost u medijskom prostoru?

Rekla bih da su i ekologija i zdravstvo znanstvene teme pa možemo, nažalost, zaključiti kako znanost u Hrvatskoj nema dobar odaziv kod publike. No nije znanost jedina nepravedno zanemarena grana, u principu Hrvatska je zemlja orijentirana na sport i lifestyle teme, dok sve ostalo je dosadno, neprofitno i nezanimljivo – kako tvrde oni koji su u sportu ili žutilu. Komercijalnim medijima je teško jer kako bi preživjeli moraju nuditi lako čitljive sadržaje, a to često znači odustati od mnogih načela novinarstva. Dalje i kada se ponude kvalitetni sadržaji, čitatelji su previše lijeni ih čitati pa čak i klikati.

Ostajem u dojmu kako je brz život i razvoj tehnologije skratio vrijeme održive koncentracije kod ljudi pa se ne mogu dovoljno dugo usredotočiti na jednu stvar. Iz tog razloga biraju lakše i kraće vijesti, a mediji im onda takve i nude kako bi održali broj klikova na zadanom nivou. Broj klikova je važan oglašivačima i tako se nalazimo u začaranom krugu.

Potrebno je napraviti preokret, bilo da oglašivači uvide da broj prikaza oglasa često i nije najvažniji za uspjeh kampanje i prodaju proizvoda, onda bi portali prestali naganjati statistike i mogli se okrenuti kvalitetnom sadržaju. Stoga kada posjećujete male portale poput Znano.st klikajte puno i slobodno klikajte i Google oglase koji vas možda i ne zanimaju, ali ako volite čitati taj portal osvijestite kako mu je potrebna pomoć i čitatelje pa makar i na spomenut način.

Ukratko, što mislite koji je položaj i uloga portala poput vašeg među online medijima? Imaju li specijalizirani portali sve važniju ulogu u medijskom svijetu?

Specijalizirani portali su svakako budućnost na Internetu jer se pokazalo kako čitatelji više vjeruju informacijama pronađenim na takvim portalima nego na onima općenite tematike. Razvoj će ići u smjeru sve užih specijalizacija i niša, a u cilju nuđenja što konkretnijega sadržaja. O položaju sam već i govorila, barem što se tiče financijskog aspekta i vidljivosti sadržaja na Internetu, a uloga portala Znano.st, ali i drugih specijaliziranih portala je važna i značajna.

Upravo takvi portali daju ravnotežu hrvatskom online prostoru svojim kvalitetnim i drugačijim sadržajem. Portal Znano.st je puno pridonio popularizaciji znanosti u Hrvatskoj te je ta njegova uloga kao i uloga edukacije hrvatskih čitatelja neosporiva i zapravo i smisao postojanja projekta. Nastojat ćemo i dalje pružati kvalitetan sadržaj, samo bitne vijesti kako volimo reći, a nadamo se da će se i oglašivači odvažiti uči u specijaliziranu promociju i istaknuti se kao zagovaratelji kvalitete na hrvatskome web prostoru.

Foto: Pixabay