Naučimo kako se ponašati u e-svijetu

Naučimo kako se ponašati u e-svijetu

Piše: -
Internet bonton
Foto: gadgeterija.net

Nekoliko dana nakon Božića, pojavio se prvi hrvatski priručnik za lijepo ponašanje na društvenim mrežama, tzv. e-bonton. Osmišljen od strane HT-a i kreiran od strane samih korisnika društvenih mreža, ovaj priručnik nešto je sasvim novo na ovim prostorima. Putem 130 jednostavnih pravila o korištenju društvenih mreža, u prvom redu Facebooka i Twittera, autori su odlučili upoznati javnost s oblikom komunikacije koji je danas postao gotovo pa neizostavan kod svakog pojedinca koji se aktivno služi društvenim mrežama.

Hrvatski priručnik za lijepo ponašanje

Iako je mnogima pojam društvenih mreža danas još uvijek nepoznanica, pojava Facebooka, Twittera i ostalih servisa te sve ono u što se e-komunikacija postepeno pretvara ovo je ipak velika stvar. Kroz nekoliko godina ove su se online zajednice globalno proširile i na sebe vezale na tisuće, pa i milijune korisnika. Svi oni koji još uvijek smatraju da društvene mreže s vremenom ne stvaraju svojevrsnu ovisnost, žive u zabludi. Uzmimo na primjer Facebook koji je svake sekunde bogatiji za 8 novih korisnika. Motivi za registraciju na ovu društvenu mrežu su zaista raznoliki; potreba za neobaveznom komunikacijom s Facebook prijateljima, praćenjem profila osoba koje nas iz određenih razloga zanimaju, pregledavanje news feeda, odnosno vremotoka, želja da podijelimo neke svoje osjećaje i zanimacije s drugima ili čista dosada – sve su to razlozi zbog kojih se uključujemo u Facebook zajednicu.

Društvene mreže i narcisoidnost

Ako malo pobliže proučimo Facebook kao platformu na kojoj možemo predstaviti samog sebe, ali i odabrati nove prijatelje prema onome kako se oni nama prezentiraju, svi na kraju u manjoj ili većoj mjeri volimo biti primijećeni i s razlogom imamo svoje profile na internetu. Činjenica je da svaki status ili poveznicu objavimo s ciljem da netko to vidi, komentira, primijeti i svi imamo neki svoj razlog zbog kojeg redovito posjećujemo Facebook. U tim trenucima svaki je korisnik pomalo narcisoidan; svi želimo nešto svoje „izbaciti“ u svijet, ali isto tako i proučiti što se oko nas događa. Stručnjaci tvrde kako je i ta pojava narcisoidnosti u društvenim mrežama opravdana i zdrava dokle god postoji u malim količinama. Logično je i prirodno da imamo potrebu objaviti nešto pozitivno što nam se događa, pohvaliti se ili potražiti utjehu za manje lijepe stvari koje nam se događaju. Pitanje je samo gdje postaviti granicu do koje bismo trebali ići.

Internet bonton

Prolazeći novim e-bontonom i aktivno promatrajući mnoštvo korisnika Facebooka, slobodni smo zaključiti da ljudi još uvijek nisu upoznati s pravilima ponašanja na internetu i društvenim mrežama. Iako možda zvuči nevjerojatno, i na internetu se treba znati ponašati. Od načina komuniciranja s Facebook prijateljima, preko shvaćanja kako uopće Facebook funkcionira i koja mu je glavna svrha pa sve do neizostavnih pravila o linkanju, dijeljenju, lajkanju i komentiranju – sve je to danas vrlo bitno u online komunikaciji.

Jedina prepreka primjeni ovog, a i svakog budućeg, e-bontona mogla bi biti u tome što je teško mijenjati već postojeće obrasce ponašanja. Svaki Facebook korisnik ima svoj specifičan način na koji se obraća svojoj maloj ili velikoj Facebook zajednici i možda je čak i nemoguće u ustaljene obrasce online ponašanja sada uvoditi neke bitne promjene.

Što naučiti iz e-bontona?

Kako korisnike naučiti ispravnom načinu korištenja svih mogućnosti Facebooka i kako pokušati ispraviti sve ono pogrešno što tisuće i tisuće korisnika svakodnevno prakticiraju? U e-bontonu korisnici mogu pronaći mnoge korisne savjete o tome kako se što kvalitetnije prezentirati Facebook prijateljima te kako što pravilnije pristupiti istima. Među Facebook korisnicima ima mnoštvo “bug korisnika” koji ne da griješe samo u jednom području, već nižu pogrešku za pogreškom u svom cjelokupnom komuniciranju i postojanju. Još uvijek ne postoji formula kako se primjereno predstaviti i uspostaviti savršenu online komunikaciju, ali upravo zbog toga postoje mnoga pravila online ponašanja. Ako krenemo od najjednostavnijih stvari – poznavanja gramatike i pravopisa koje je nužno da bi nas itko shvatio ozbiljno, pa preko rafalnog objavljivanja statusa i teroriziranja zahtjevima za Facebook igrice, aplikacije i događanja koje apsolutno nitko ne voli, dolazimo do ”sliku svoju ljubim” korisnika te onih koji ne mogu posjetiti Facebook bez da lajkaju i komentiraju sve što itko objavi, pa čak i svaki svoj status. Kao što su razlozi posjećivanja Facebooka različiti, tako su različiti i motivi korištenja. Od jednostavnog povezivanja s prijateljima i širenja kruga poznanika pa sve do isključivo vlastite promocije i besplatne reklame. Svatko ima pravo odabrati kako će se postaviti prema ovom sve moćnijem online izumu 21. stoljeća, ali okvir pravilnog online ponašanja ipak mora postojati.

Internet bonton

Unique useri

Facebook je društvena zajednica koja okuplja ljude različitih psiholoških, fizičkih, interesnih karakteristika i svaki korisnik je zapravo na neki način ”unique user”. Složit ćete se da se s mnogim Facebook prijateljima možete često poistovjetiti, dok su neki prijatelji s vaše liste zapravo skroz drugačiji svijet od vašeg. Facebook nema granica kada govorimo o tipizaciji korisnika, svatko ima priliku biti svoj, predstaviti se kako on misli da je najbolje i ponašati se onako kako on smatra da je najpravilnije. Međutim, činjenica je da na online bontonu i e-komunikaciji treba još puno raditi kako bi se obrasci ponašanja na društvenim mrežama usavršili.

Na nama je da pokušamo ispoštovati e-bonton i unaprijediti online zajednicu, počevši od sitnih, ali bitnih pravila komuniciranja na Facebooku i Twitteru. Javnost je objeručke prihvatila pojavu jednog ovakvog e-bontona uz koji će mnogi korisnici možda napokon shvatiti svoje pogreške te ih uspješno početi ispravljati.