LinkedIn Endorsements opcija jednostavno nema smisla

LinkedIn Endorsements opcija jednostavno nema smisla

Piše: -
LinkedIn endorsements opcija

Svi znamo što je LinkedIn, za što se koristi i koje su njegove prednosti. U slučaju da vam LinkedIn kao društvena mreža nije poznat, moje duboke isprike i zamolba da prvo pročitate člancke koje su napisali kolege blogeri Davor i Iva kako bi se upoznali s nekim osnovama te da onda nastavite s čitanjem ovog teksta jer će vam neke stvari biti jasnije. Ne brinite se za mene, ja vas strpljivo čekam.

Pročitali? Super. Sad kada svi znamo što je LinkedIn i zašto bi ga svatko tko je u potrazi za poslom trebao imati, osvrnuo bih se na jedan novitet koji se poput požara proširio LinkedIn zajednicom, a to je LinkedIn Endorsements opcija. LinkedIn ima popriličnog staža iza sebe, s obzirom na to da je pokrenut još 2003. i da je do danas uspio izrasti u najveću zajednicu profesionalaca na internetu, ali upravo u tome leži i njegova najveća “boljka” – orijentiran je samo prema poslovnom svijetu. Širim masama u većini slučajeva služi kao online životopis. Dosadan je. Ako bi Facebook po količini zabave bio Disneyland, LinkedIn je sjednica Sabora i to dok su svi na pauzi. Ali to je u redu jer poduzetnici, CEO-ovi i ostali profesionalci ne mare za zabavu dok su na LinkedInu, njih prvenstveno zanimaju njihovi kontakti, dogovaranje budućih projekata, čitanje zanimljivih poslovnih članaka itd. Na LinkedInovu nesreću, oni tvore uzak krug internetskih korisnika koji znaju iskoristiti sve prednosti koje im se na ovoj društvenoj mreži pružaju. Naravno da je svakoj društvenoj mreži u interesu skupiti što više korisnika i namamiti ih da na njoj ostanu što duže, ali neke stvari jednostavno ne treba siliti, a LinkedIn Endorsements opcija radi upravo to.

Što ljudi vole? Lajkati!

LinkedIn endorsementi

Promatrajući ogroman uspjeh Facebooka, ekipa iz LinkedIna je ispravno zaključila da ljudi obožavaju lajkati sve što im dođe pod ruku no ono u čemu su pogriješili je racionaliziranje da ako nešto funkcionira na Facebooku, funkcionirat će i kod njih pa su tako na jesen prošle godine uveli endorsements opciju koju sam primijetio tek kada me netko s moje liste kontakata endorseao (pohvalio, podržao, kako god hoćete) za vještine community managementa i bloganja. Isprva sam bio ugodno iznenađen ovom opcijom koja mi omogućuje da nekoga mogu na ovaj način podržati za određenu vještinu koju posjeduje, a on ili ona mi tu “uslugu” može vratiti. No ubrzo sam shvatio da nije sve tako bajno kao na prvi pogled.

Dogodilo se ono što se uvijek dogodi kada internetu predstavite novu opciju koju ne zaštitite nekim sigurnosnim mehanizmima, a to je da ju ljudi počnu zloupotrebljavati. Što se tiče LinkedIna, mogao sam paziti da se povezujem samo s onim osobama koje osobno poznajem, ali smatram da se tako gubi smisao društvene mreže i da si uskraćujem mogućnost za nova poznanstva. Tako su mi se počeli slijevati endorsementi od kontakata za neke vještine koje nikako nisu mogli znati da posjedujem, ali su mi bili navedeni na profilu. Znači, vjerovali su mi na riječ, a mogao sam lagati. Mogao sam napisati da znam voziti mlažnjak, da sam izvrstan u programiranju, a i da znam malo kvantne fizike sa strane, ali nisam jer ne želim nekakva potencijalna sramoćenja samo zato što sam se predstavljao za ono što nisam. Uvjeren sam da nebrojeno puno LinkedInaša ima malo “nafrizirane” životopise jer, priznajmo, lijepo izgleda kad na profilu piše “project management” iako je jedino iskustvo vođenja projekta bila ona grupna prezentacija u trećem srednje.

Endorsementi su upravo iz tog razloga postali izrazito popularna “igra” gdje su se korisnici mahnito počeli tapšati po leđima i međusobno garantirati za stvarne ili fiktivne vještine. A zbog čega? Zato kako bi LinkedIn podigao posjećenost i odjednom postao zabavnije mjesto da i ljudi koji nisu toliko uključeni u poslovni svijet imaju što za raditi te tako u potpunosti promašio svoju svrhu. Naravno, sve je ovo odigrano poprilično promišljeno pa količina endorsementa za pojedinu vještinu uvjetuje koliko visoko ćete biti pozicionirani na LinkedInovoj tražilici kad se neki poslodavac baci u potragu. Nadam se samo da ti isti poslodavci neće zbilja i prosuđivati svoje potencijalne zaposlenike prema ovom mjerilu jer od neke pouzdanosti tu nema ni ‘p’.

Nabijanje grižnje savjesti

LinkedIn endorsementi

No sve ovo na stranu, moram primijetiti kako su endorsementi vrlo lukavo, da ne kažem genijalno implementirani u sučelje. Kao što možete vidjeti na slici iznad, LinkedIn će vas pri logiranju ili posjeti profilima vaših kontakata upitati znate li u čemu je neki vaš kontakt dobar i ponuditi vam nekoliko opcija iz top 10 vještina koje su navedene na profilu dotičnog ili dotične. E sad, ako želite endorseati osobu za neku konkretnu vještinu, prvo ćete morati poklikati ‘iskiće’ na svim ostalim jer ako samo stisnete endorse gumb taj kontakt ste odjednom primjerice podržali za organizacijske vještine (što ste i željeli), ali i za treniranje cirkuskih životinja i za sposobnost preživljavanja u dubokom svemiru, ako su vam ponuđene i te vještine kao opcije. Lukavo. Endorsemente osobno dijelim samo za vještine koje sam kod ljudi koje imam za kontakte mogao vidjeti iz prve ruke, ali uvjeren sam da predstavljam manjinu korisnika koja čak i razmišlja o tim stvarima. Svi znamo da je internet jedna oaza promišljenosti i discipliniranosti, je li tako? Mhm, kako da ne.

Druga genijalna stvar koja će vas pokušati natjerati da dalje širite endorsementomaniju su automatski emailovi koji vas obavještavaju kada vas netko endorsea i uvijek vas uhvati nespremne. Gledate u email u kojem piše da vas je netko endorseao za to i to i mislite si kako je to lijepo od njega ili nje, ali onda dolazite pred nedoumicu trebate li uzvratiti uslugu ili ostaviti dotičnu osobu na, khm, suhom jer ste upravo shvatili da se nikada s njom niste ni upoznali. Ako uzvratite endorseom na slijepo, izravno utječete na snižavanje kvalitete čitave društvene mreže, ako ignorirate ispadate arogantni, nepristojni i potencijalan kandidat za ogovaranje na kavi. I što napraviti? Osobno ću u očima drugih prije biti nepristojan i zbog toga možda zaraditi da me netko makne s liste kontakata nego što ću jamčiti za nekoga malenom bijelom laži. LinkedIn ih je tako i tako prepun.

LinkedIn Endorsements opcija neće nikada moći zamijeniti dobro sročen recommendation

I što sad? Ignorirati ih ili igrati igru kako bi si pod svaku cijenu povećali eksponiranost u pretragama? Savjetujem treću opciju, a to je da s endorseanjem budete iskreni, ne dijelite ih šakom i kapom već samo ljudima za koje znate da posjeduju neke vještine. Ako zbilja želite nekoga preporučiti LinkedIn ima izvrsnu opciju baš za to, a zove se recommendation. Uz pomoć nje možete ukratko opisati svoj radni odnos s nekom osobom, pohvaliti ju na milijun i jedan način te ju preporučiti kao vrijedan dodatak svakom timu, baš kao malo virtualno pismo preporuke. Garantiram vam da će kod poslodavaca ovakav način preporuke vaših vještina imati mnogo veću težinu, čisto zato što si je netko dao truda da o vašim sposobnostima napiše kratak sastavak i tako potvrdi da zbilja stojite iza onoga što piše na vašem profilu. Endorsmenti govore samo to da vas neki vaši kontakti koje i ne poznajete vole lajkati jer, eto, ulogirali su se jednom u tri mjeseca vidjeti što ima, nisu našli slike mačaka pa ste im poslužili i vi.

Fotografija: A Name Like Shields Can Make You Defensive / Flickr