Letterboxd – nova društvena mreža i internetski raj za filmofile

Letterboxd – nova društvena mreža i internetski raj za filmofile

Piše: -
letterboxd raj za filmofile

Ideju o društvenoj mreži poput Letterboxda, koja bi povezivala ljubitelje filmova širom svijeta, dobio sam još prije dvije godine. Negdje u to doba počeo sam koristiti Twitter i ta platforma učinila mi mnogo zanimljivijom od Facebooka koji je tada bio u punom zamahu. Istovremeno, na HCL-ovom forumu na kojem sam aktivan već ‘sto godina’ netko se sjetio otvoriti temu ‘Filmovi u 2011. godini’ u kojoj bi svaki član pisao listu filmova koje je gledao kroz tih 365 dana.

Vrlo brzo, ‘pola foruma’ vodilo je svoje dnevnike gledanja, recenziralo i ocjenjivalo ono najbolje, ali i najgore od filmske industrije. Upravo negdje u to doba sinula mi je ideja o povezivanju filmova i društvenih mreža, konkretnije Twittera. Želio sam platformu na kojoj ću moći pratiti filmoljupce te čitati njihove preporuke. S druge strane, netko kojem bi moj filmski ukus bio zanimljiv, mogao bi zapratiti mene. Međusobno bi komentirali, rasuđivali dobro od lošeg te se podsjećali na zanimljive scene i glumce. Danas, dvije godine poslije, to je ostvareno.

Mali tim s Novog Zelanda pokrenuo je društvenu mrežu za ljubitelje filmova nazvanu Letterboxd. Prije nekoliko tjedana Letterboxd je izašao iz invite-only bete i vrlo brzo osvojio fanove koji su samo željeli platformu za diskusiju o filmskoj industriji. Iako stranica danas broji više suradnika, njeni idejni tvorci su Matthew Buchanan i Karl von Sidow. Obojica filmski ljubitelji, zaključili su kako svijetu nedostaje prava platforma na kojoj bi se oni mogli izraziti. No, umjesto da priču o sljedećoj velikoj stvari u svijetu društvenih mreža pričamo mi, odlučili smo kontaktirati tvorce ovog novog i uzbudljivog startupa. Pročitajte što nam je rekao Matt u ekskluzivnom intervjuu za InPublic.hr!

Zašto je Letterboxd pravi raj za filmofile?

P: Kako ste došli do ideje za Letterboxd?

Matt: Ideja za stranicu inspirirana je ‘Wil Shipleyjevim Delicious Monster’ softverom za katalogiziranje fizičkih objekata u knjižnicama. Cijela ta priča predivno je napravljena te osobno mislim da bi bila odlična i za sve ljubitelje filma ali, jednako kao i IMDb, nije imala društvenu komponentu. To možda nije 100 % točno kada pričamo o IMDb-u, ali tamo kao da su se potrudili sakriti taj ‘društveni dio’ svoje stranice negdje u pozadinu. Mi smo to dvoje zamijenili – uzeli smo društvenu komponentu i stavili je u fokus, a bazu filmova postavili iza.

P: Koje su vam bile glavne prepreke u kreiranju ove društvene mreže?

Matt: Ono što je započelo kao vrlo jednostavna ideja (pratiti dnevnik filmova i kritika drugih, praviti top liste najdražih stvari vezanih uz film), vrlo brzo preobrazilo se u društvenu mrežu. Puno prije nego što je itko od nas s desetogodišnjim iskustvom izrade webova mogao računati. U ovim trenucima često nas naši stari korisnici pritišću da ubacimo neke zanimljive, vrlo prikladne dodatke na stranicu, dok s druge strane moramo paziti da cijela priča bude dovoljno jednostavna i razumljiva za nove korisnike. Ne želimo da Letterboxd ima ogroman broj svakakvih opcija – težimo tome da se svidi i novim i starim korisnicima.

P: Je li bilo teško započeti nešto poput Letterboxda u niši gdje je IMDb već godinama iznimno popularan? Što dovodi korisnike na vašu stranicu i što ih zadržava tamo?

Matt: Kao što sam već spomenuo, IMDb svoju društvenu stranu ne ‘prodaje’ dovoljno dobro. Istina, oni ti dopuštaju da radiš liste, ali ih radiš za sebe. Jednostavno je nemoguće na IMDb-u pronaći prijatelje i vidjeti što one vole, cijela ta priča previše je zbunjujuća za korisnika. S druge strane, na Letterboxd se prosječni korisnik vrlo lako spaja, a svoje prijatelje i kolege vrlo brlo brzo može pozvati povezujući račun s Twitterom i Facebookom. Jednom kad to napravi, korisnik više nikad neće ispasti iz toka jer će mu na news feedu stalno ispadati filmovi i liste koje su njegovi prijatelji pogledali. Ima nešto zarazno u tome da kroz svoje prijatelje otkrivate nove nepoznate filmove, a zatim ih, nakon gledanja, u nekoliko sekundi postavite na stranicu, upišete svoju kratku (ili dugu) kritiku te im dodijelite ocjenu koja će tamo biti zauvijek zapisana.

P: Koja priča stoji iza imena stranice – Letterboxd? Negdje sam pročitao da to ima veze formatom TV ekrana.

Matt: Da, istina je. Letterboxing je metoda koja se koristi kada se widescreen TV format slike želi očuvati na 4:3 TV ekranu. Osim što se samo ime referira na povijest filmske industrije, također je i lako pamtljivo i originalno. Kada netko spomene Letterboxd na internetu, posebice Twitteru, mi znamo da misli na nas, upravo iz tog razloga jer je ime jedinstveno. Na taj način lakše možemo pratiti što se o nama govori.

P: Koliko ljudi radi na stranici? Kako ste organizirani? Pretpostavljam da je veoma zanimljivo raditi na startupu čija su glavna zanimacija – filmovi.

Matt: U glavnom timu nalazi se četvero ljudi, ali nisu svi na stranici puno radno vrijeme. Naime, mi smo dio malog web i app studija koji se nalazi u Aucklandu te broji ukupno devet zaposlenika. Dakle, ne rade svi na Letterboxdu, ali u posljednjih dvije godine koliko razvijamo ovu ideju, svi su pripomogli na svoj način.

P: Većina korisnika koje danas imate na stranicu su došli na preporuku prijatelja i kolega. Na kraju priče, to mora značiti da su korisnici zadovoljni. Koje su glavne stvari koje oni spominju kada govore o stranici u dobrom smislu, a što misle da se treba popraviti ili nadograditi?

Matt: Također istina. Većina korisnika koje danas imamo stigli su na stranicu na preporuku prijatelja. Mnogi nas tako uspoređuju sa siteom Goodreads, koji je veoma sličan Letterboxdu, ali on povezuje ljubitelje knjiga. To nam je veliki kompliment. Našim korisnicima sviđa se jednostavna, zarazna mogućnost vođenja dnevnika pogledanih filmova, ali također i mogućnost da prate ono što drugi gledaju i na taj način otkrivaju nove stvari. Ono što korisnici stalno traže je da napravimo aplikaciju za smartphone, ali i da poradimo na sustavu preporuka i grupa. Također, privatnost je našim korisnicima veoma važna. Stoga u ovim trenucima dosta radimo na njenom poboljšanju. Do kraja godine izdat ćemo vlastiti API, što će svima omogućiti izradu aplikacija i ostalih oblika integriranih usluga na samoj stranici.

P: Koji su vam planovi za budućnost? Hoće li ‘Patron’ korisnici dobiti neke dodatne mogućnosti obzirom da tu opciju trenutačno skupo plaćaju?

Matt: Da. I Pro i Patron korisnici vrlo brzo će dobiti neke nove mogućnosti korištenja stranice koje su trenutačno još uvijek u razvoju. Ali zasad o tome ne mogu više reći. Sve ćemo objaviti na vrijeme.

P: Koji je tvoj najdraži filmski žanr?

Matt: Obožavam filmove kroz koje se provlači tema izolacije ili paranoje. Filmove u kojima radnja teče sporo ili se pak odvija u skučenom prostoru. Nije ni čudo da obožavam serijal Alien, ili Isijavanje, oni mi prvi padaju na pamet.

P: Možeš li navesti najboljih pet filmova koje bi svi trebali pogledati prije smrti?

Matt: Da ne bude sve istog žanra: Jaws, Blue Velvet, Let the Right One In, The Straight Story, No Country for Old Men.

P: Organizirate li filmske večeri sa svojim kolegama iz Letterboxda?

Matt: Da, poprilično često. Danas je na rasporedu Ferris Bueller’s Day Off. Gledat ćemo ga vani, na velikom platnu u dvorištu jednog našeg kolege.

Kao što smo već naveli, Letterboxd polako ali sigurno ide gore. Naime, poslovna odluka da stranicu u beta fazi testiranja zadrže više od godinu dana, pokazala se kao odličan izbor jer su fanovi u to vrijeme u bazu dodali preko osam milijuna filmova (s pripadajućim glumcima, redateljima i ostalim osobljem, kratkim sadržajem te multimedijom) i više od 500.000 recenzija. U ovom trenutku gotovo da i ne postoji film koji Letterboxd ne prepoznaje.

U svakom slučaju, ovo su impresivne brojke za jedan mladi startup. Ipak, sumnjam da će u potpunosti zamijeniti veliki IMDb koji iza sebe već ima dugo godina stvarani brend. Međutim, jedno s drugim može koegzistirati jer se Letterboxd više bacio na povezivanje korisnika i njihovu raspravu nego na stvaranje filmske enciklopedije. Kako god bilo, od Letterboxda očekujem mnogo, jer potencijala sigurno imaju. Sada samo treba vidjeti hoće li ga ispuniti.

Što mislite o Letterboxdu? Hoćete li ga početi koristiti? Može li ovaj startup u potpunosti uspjeti? Ostavite nam svoj kometar ispod teksta i naravno, zapratite me na Letterboxdu i saznajte zašto volim Arnolda Schwarzeneggera :)

Foto: Letterboxd