Koja je razlika između marketinga i odnosa s javnošću?

Koja je razlika između marketinga i odnosa s javnošću?

Piše: -
Koja je razlika između marketinga i odnosa s javnošću

Iako postoje deseci dobrih članaka na tu temu, većina ljudi, čak i stručnjaci koji se bave tim zanimanjima još uvijek ne znaju razliku između marketinga i odnosa s javnošću. Jednostavno rečeno, marketing je plaćeni medij, a odnosi s javnošću su zarađeni medij. To znači da uvjeravaju novinare ili urednike da napišu pozitivnu priču o vama ili vašem klijentu, vašem kandidatu, brendu ili temi. Tada se vaša priča pojavljuje u određenom dijelu časopisa, novina, na TV emisiji ili web stranicama, za razliku od reklamne poruke koja je smještena na za to predviđenom mjestu “plaćenog medija”. Dakle, priča ima veći kredibilitet jer je neovisno potvrđena od pouzdane treće strane, bez kupnje medijskog prostora.

No, pogledajmo što kaže struka u svojem tumačenju pojmova marketinga i odnosa s javnošću:

Dr. Phillip Kotler marketing definira kao: “Znanost i umjetnost upoznavanja, stvaranja i isporuke vrijednosti kako bi se zadovoljile potrebe ciljnog tržišta i profitiralo. Marketing identificira neispunjene potrebe i želje. Definira, mjeri i kvantificira veličinu identificiranog tržišta i mogući potencijal. Zatim se okreće segmentima u tvrtki koji su najbolje osposobljeni za stvaranje traženog rješenja te potom dizajnira načine promocije odgovarajućih proizvoda i usluga.”

S druge strane, evo kako PRSA (američka strukovna udruga odnosa s javnošću) definira odnose s javnošću: “Odnosi s javnošću su proces strateškog komuniciranja koji gradi međusobno korisne odnose između organizacija i njihovih javnosti.”

Lako je ostati zbunjen razlikama između marketinga i odnosa s javnošću. Međutim, oba pojma za ulogu imaju promicanje organizacije i njenih proizvoda. Stoga ću u nastavku detaljnije približiti značenje ova dva važna elementa komunikacije s javnosti.

Što je marketing i koje su njegove karakteristike?

Marketing je ukupni proces jačanja javne svijesti o proizvodu, osobi ili uslugu, dok oglašavanje, odnosi s javnošću i druge metode promocije spadaju pod pojam ‘marketinga’ kada se primjenjuje u poslovanju. Marketinški tim odgovoran je za planiranje promocije tvrtke, od isticanja ciljanog kupca proizvoda, istraživanja tržišta i postavljanje marketinškog budžeta za pripremu lansiranja proizvoda i ocjenjivanja uspješnosti kampanje. Poslovi u marketingu obično se nalaze u velikim organizacijama koje imaju vlastite marketinške timove ili u marketinškim agencijama koje druge organizacije koriste kada im je potrebna dodatna pomoć.

Marketinške odgovornosti mogu uključivati vođenje intervjua i istraživanja tržišta, stvaranje web sadržaja, organiziranje konferencija ili izložbi, upravljanje oglašavanjem i stvaranje novih ideja za prezentaciju proizvoda na tržištu. Bitno je napomenuti da marketing obuhvaća mnoge aspekte vrijednosti, a time i može donijeti mnogo mjerljivih prednosti.

Koje su zadaće odnosa s javnošću i koji su im ciljevi?

Dok je marketing više usmjeren prema poticanju prodaje novog proizvoda, odnosi s javnošću se fokusiraju na održavanje dobrog ugleda tvrtke u medijima. Većina poslova odnosa s javnošću može se naći u PR timovima većih tvrtki. Alternativno, možete biti jedini PR djelatnik unutar marketinškog odjela, ili možete raditi u nekoj od specijaliziranih konzultantskih PR agencija.

Cilj djelatnika odnosa s javnošću je da njihovi poslodavci ili klijenti budu primijećeni od strane medija. Dok publika ne prihvaća svaki oglas koji proizvede marketing, svaka pozitivna objava u medijima izlaže organizaciju u javnosti i promovira ju na suptilniji način.

Stručnjaci odnosa s javnošću općenito su zaduženi za pisanje priopćenja za javnost, kontaktiranja medijskih profesionalaca te informiranje javnosti o novostima iz njihove organizacije, govoreći o njoj na javnim forumima. Osim navedenog, također su zaduženi za uzimanje isječaka iz tiskanih publikacija, uređivanje časopisa tvrtke i njenih biltena, a u opis posla im spada i pomno vođenje evidencije kad je i kojoj mjeri organizacija spomenuta u medijima. Oni imaju ulogu zastupnika u javnosti kada njihova organizacija treba dati izjavu ili komentar.

Iako se često spominju u zajedničkom kontekstu, razlike između marketinga i odnosa s javnošću najviše se očituju u njihovom mjerenju učinka i uspješnosti. Naime, prednosti odnosa s javnošću za razliku od marketinga nisu uvijek mjerljive. Međutim, odnosi s javnošću ako su pametno upotrebljeni mogu doseći veliku publiku, bez troškova tradicionalnog marketinga i korištenja oglašavanja. Unatoč ovim prednostima, odnosi s javnošću često nisu dovoljno jaki da funkcioniraju samostalno jer pozitivna percepcija jednostavno nije dovoljno mjerljiva u prihodima tvrtke. Iz tih razloga, odnosi s javnošću u većini slučajeva čine dio marketinškog odjela.

razlika između marketinga i odnosa s javnošću
Koje su razlike između marketinga i odnosa s javnošću?

Stručnjakinja za odnose s javnošću i marketing – Sally Falkow iz tvrtke Press-Feed, razlike je opisala sljedećom izjavom: “Razlika između marketinga i odnosa s javnošću leži u krajnjem cilju – krajnjem proizvodu zajedničkih aktivnosti. Svrha marketinga je stvoriti i dovesti na tržište proizvod ili uslugu koju će ljudi kupiti, dok je svrha odnosa s javnošću izgraditi odnose sa svim zainteresiranim stranama – ne samo sadašnjim i potencijalnim klijentima. Oni stvaraju povoljnu operacijsku klimu u kojoj je lakše poslovati, proširiti se i održati na tržištu.”

Također je naglasila izjavu marketinškog gurua Al Riesa: “Odnosi s javnošću pale vatru, marketing potiče plamen.”

Što možemo zaključiti promatrajući razlike marketinga i odnosa s javnošću?

Pojavom društvenih medija, odlična priča u časopisu, na TV-u ili u novinama može trajati dugo vremena uz pomoć emaila, objava na društvenim mrežama i drugih digitalnih alata. Kroz nove kanale komunikacije i marketing i odnosi s javnošću mogu maksimalno iskoristiti kreativnost u stvaranju poruka te tako privući publiku i kupce.

Promatrajući utjecaj na kupce, tvrtka Nielsen provela je 2014. godine istraživanje o ulozi sadržaja u procesu odlučivanja potrošača na kupnju i došli do zaključka da su odnosi s javnošću gotovo 90 posto učinkovitiji od sadržajnog marketinga. Marketingom ljudima govorite koliko ste veliki i ističete vaše pozitivne osobine, dok odnosi s javnošću koriste moć uvjeravanja da vas drugi ljudi hvale u javnosti.

Ovime ne kudim ni marketing ni odnose s javnošću, jer oboje su vrlo vrijedni, neizostavni elementi komunikacije. Valja naglasiti da se baš zbog međusobnih razlika marketing i odnosi s javnošću svakodnevno trebaju nadopunjavati u neprekidnom procesu, jedino tako će javnost i potencijalni kupci imati pravu sliku vašeg brenda. Za kraj prisjetimo se stare izreke: “Oglašavanje je ono za što plaćate, publicitet je ono za što se molite”.

Fotografija: YouTube