Klikovi važniji od sadržaja

Klikovi važniji od sadržaja

Piše: -
Internet sadržaj klikovi

Piše: Boris Ličina Borja, kreativni direktor u Planb.hr, Jasno i glasno i Retrogeek.us.

Niz je načina na koji se danas na internetskim portalima, news siteovima i magazinima privlače “čitatelji”. Čitatelji pod navodnicima jer ih većina urednika ne doživljava takvima – oni su često brojka koja doprinosi što većem broju klikova, a koji će rezultirati većim brojem prikazivanja, odnosno boljom pozicijom na top listama najposjećenijih. A kako su oglašivači kod najposjećenijih, tako ni ova, sve gluplja trka (u kojoj i sam ponekad sudjelujem), ne prestaje. S novinarsko-uredničke strane zabavno je promatrati kakvim se sve metodama služe urednici da privuku čitatelje.

Seks i savjeti – nije tajna da je ovo najklikanije na svijetu i kod nas. Lijepe razgolićene djevojke instant su hit i donositelj prometa i ne trebaš biti genije da shvatiš kako će ti to poboljšati posjet. Bacite li oko na portale vidjet ćete da se između ozbiljnih vijesti kriju i savjeti, i za nju i za njega – Otkrivamo sve tajne testisa, Kako seksom otopiti kalorije samo se neke od takvih. U posljednje vrijeme, pretpostavljam obzirom na krizu, pojedini su portali počeli naglašavati i isticati baš takav sadržaj – gura ga se u prvi plan. Time ozbiljniji sadržaj pada u drugi, čime se i orijentacija portala mijenja i iz ozbiljnog postaje lifestyle, što nije nešto nad čime treba plakati, jer dio portala ionako samo prenosi ozbiljnije teme koje su došle od nekog drugog, najčešće tiskanih novina i magazina.

Sherabilni sadržaj iz cijelog svijeta – ovo je isto nešto što ćete naći pri vrhu naslovnica portala – slatke mačke i psi, klinci ili nezgode, fail kompilacije obavezan su dio ponude kojom se povećava broj klikova. Samo treba dežurati na Tumblru i Redditu, gdje se takve stvari prvo pojavljuju i biti prvi.

Uskoro opširnije – Danas je najvažnije objaviti nešto prvi – mi nismo Amerika pa da imamo provjeravače činjenica i urednike koji će zaustaviti nešto i čekati potvrdu iz više izvora – za klikove, sve ide. U nekim slučajevima, uskoro opširnije jest opravdano – elementarne nepogode, breaking news, ali u dosta slučajeva, nema veze s time i služi samo da s društvenih mreža odvučete ekipu do vašeg portala.

“Lažni” video – Ako vijest ima video, više ljudi će kliknuti. Baš sam nedavno naletio na zgodan primjer. Ovako je to otprilike izgledalo: (Video) Morski pas ubio surfera. Čitatelji očekuju video morskog psa kako napada surfera ali u tekstu se skriva samo video neke lokalne američke tv stanice na kojoj voditeljica govori vijest o morskom psu koji je ubio surfera. Ovo je suptilna navlakuša koja vjerojatno dobro radi, iako ne može dugo trajati, ako portal to podvaljuje stalno.

Vijest bez lokacije – U naslovima i podnaslovima koje ćete vidjeti na portalima, često se izbjegava točna lokacija. A nije isto ako piše: 1. Dječaka napao čopor pasa ili Zagreb: Dječaka napao čopor pasa ili Džibuti: Dječaka napao čopor pasa. Većina će, pretpostavljam, kliknuti na prvi i drugi naslov. Treći vjerojatno neće tako dobro proći, pa se zbog toga često izbjegava navođenje točne lokacije.

Flejm, flejm, flejm! – I dok inozemni news portali ulažu milijune u nove, pametnije sustave komentiranja, kod nas na njima i nema nekog naglaska a često niti moderacije. Razlozi za to su jasni – popularni flejm vraća korisnike koji su komentirali na tu istu stranicu a istovremeno privlači druge, koji izvlače kokice i promatraju uvijek besmislen internetski sukob, u kojima rijetko kada ima pobjednika. Jedini pobjednik je site kojem raste broj posjeta.

Daily Mail – spremate li se pokrenuti portal, obični ili news, obavezno dodajte Daily Mail u bookmarke. To je omiljena lokacija za prepisivanje koja je, kad je već tako dugo koriste, valjda pokazala i dobre rezultate za privlačenje čitatelja.

Ovakav urednički koncept nije loš – ako je broj posjeta najvažnije i jedino mjerilo, onda je ovo dobar put – bez milosti poticati klikabilan sadržaj. Ako pak želite biti i opinion maker i ozbiljan medij, onda mislim da takvom sadržaju nije mjesto na naslovnici portala. Odličan primjer za to je Novi List – nema kompromisa (zbog čega ga, kad želim dobiti informaciju, i čitam). Ako već miksate, mislim da to treba raditi na način da izdvojite različite sadržaje u zasebne domene i projekte. Na primjer, Danas.hr relativno često posjećujem, a Net.hr me uopće ne zanima.

Budućnost bi, zahvaljujući ovakvim uredničkim politikama, mogla donijeti nove zanimljive fokusirane i specijalizirane projekte – mislim da je i InPublic rezultat toga. Vjerujem i da će takvi projekti pomoći novinarstvu u nas, jer prepisivanje s Daily Maila i stavljanje aww fotki to nije.