Američki san ostvaren: Kako je Starbucks postao Starbucks?

Američki san ostvaren: Kako je Starbucks postao Starbucks?

Piše: -
kako je starbucks nastao

Howard Schultz, osnivač čuvenog lanca kafića Starbucks, u jednom je intervjuu izjavio kako je tajna njegova uspjeha u naoko nevažnim stvarima. Naime, Starbucks je 1991. godine postala prva američka privatna tvrtka koja je čak i svojim povremenim radnicima ponudila mogućnost kupnje dionica tvrtke. Također, Schultz je svim radnicima koji rade više od 20 sati tjedno omogućio da dobiju zdravstveno osiguranje. Na taj ih je način učinio lojalnim radnicima koji će biti voljni raditi kod njega i za manju plaću od konkurencije.

Početak karijere Howarda Schultza

Schultz je svoju karijeru vezanu uz kavu započeo 1981. kao glavni distributer marke kave Hammerplast za američko tržište. Nakon nekog vremena shvatio je kako jedna malena tvrtka imena Starbucks naručuje mnogo više kave od ostalih s kojima je poslovao. Odletio je u Seattle kako bi se osobno uvjerio u čemu je tajna.

Shvatio je kako vlasnik triju pržionica i trgovina kavom veliku važnost pridaje upravo odabiru najkvalitetnijih zrna, ali i poučavanju svojih kupaca kako pripremiti dobru kavu. Cijela priča veoma ga je zaintrigirala te je odlučio dati otkaz u tvrtci u kojoj je dotad radio te se zaposliti u Starbucksu. Naposljetku mu je to i uspjelo te je postao šef marketinga. U međuvremenu, tijekom jednog posjeta Europi, odnosno Italiji, uvidio je kako tamo ispijanje kave nije samo čin zadovoljavanja potrebe za tim napitkom, već i nešto oko čega se ljudi okupljaju i socijaliziraju.

Vjerovao je kako tako nešto mora uspjeti i u SAD-u pa je vlasnike Starbucksa pokušavao nagovoriti da osim trgovine i pržionice, otvore i kafić. Međutim, kako financijska situacija u tvrtci baš i nije pogodovala pokretanju jednog takvog ugostiteljskog objekta, Schultz razočaran daje otkaz.

‘Il Giornale’ i otkup Starbucksa

Par mjeseci nakon toga pokreće svoj vlastiti lanac kafića ‘Il Giornale’ u koji je ukomponirao najbolje od oba svijeta: odličnu Starbucksovu kavu i štih talijanskog kafića u kojeg ljudi mogu doći i bez žurbe popričati s prijateljima. Projekt je bio i više nego uspješan, a u samo godinu dana Schultz za 3,8 milijuna dolara kupuje Starbucks, mijenja mu ime u Starbucks Corporation te cijelu priču dosta uspješno nastavlja širiti SAD-om, ali i ostatkom svijeta. Danas Starbucks ima više od 17 tisuća kafića u čak 55 zemalja. Svoje širenje najavio je i na hrvatsko tržište, međutim od toga se odustalo zbog ekonomske krize.

Starbucksov pristup marketingu

Što se tiče medijske promidžbe Starbucks je izabrao sličan put kao i npr. McDonalds. Odlučio je svojim potrošačima ponuditi dobro iskustvo, a zatim se osloniti na moć usmene predaje. Tako njegova zajednica na Facebooku broji oko 26 i pol milijuna fanova (za usporedbu, u kategoriji hrane i pića više ima samo Coca-Cola). Međutim, Starbucks uvjerljivo pobjeđuje na Twitteru s milijun i osamsto tisuća pratitelja u odnosu na drugoplasirani Pepsi sa „samo“ 550 tisuća. Također, Starbucks se brendira i kao tvrtka koja brine za okoliš, pa osim stalnih kampanja za recikliranje, kupci dobivaju popust ako u kafić donesu svoju vlastitu šalicu ili papirnatu čašu od prijašnjeg konzumiranja njihove kave. Isto tako vole govoriti kako slušaju svoje fanove, ali i kritičare te vrlo brzo popravljaju eventualne nedostatke koje im zamjeraju. Na taj su način od globalne korporacije koja zarađuje milijarde dolara godišnje stvorili imidž „malene tvrtke u kojoj se svatko može osjećati kao kod kuće”.

Kako se vama čini Starbucksov uspon do svjetskog giganta? Žalite li za time što nije došao i kod nas?

Foto: Pixabay