Facebook News Feed algoritam: Što je EdgeRank i kako funkcionira?

Facebook News Feed algoritam: Što je EdgeRank i kako funkcionira?

Piše: -
Facebook News Feed algoritam što je EdgeRank

S više od 30 milijuna poslovnih stranica u digitalnim vodama i dnevnim prosjekom od 1500 priča u News Feedu samo jednog korisnika, Facebook se brzo razvija. To svakodnevno potiče pitanja o statističkim podacima, organskom dosegu u odnosu na plaćene oglase, vrijednosti broja fanova, povrata ulaganja u Facebook marketing, i naravno, uvijek nedostižan Facebook EdgeRank algoritam. Što to znači za kompanije? Kako držati korak s novostima? Kako sada funkcionira?

U posljednjoj godini, zabilježen je veliki pad u organskom dosegu, uglavnom zbog rastućeg broja korisnika i povećanju aktivnosti na Facebooku. Budući da se objavljuje sve više priča, također više korisnika konkurira za vidljivost i doseg svojih objava te tako određuju što će biti viđeno, a što će potonuti ispod relevantnih objava. U konačnici, ova promjena je izazvala brendove da izvuku najviše iz svoje Facebook prisutnosti, bez korištenja plaćenih oglasa. Da bi to postigli, stručnjaci za marketing na društvenim mrežama trebaju se upoznati s prednostima i nedostacima Facebooka kao medija, te svakako u obzir uzeti algoritam News Feeda EdgeRank, koji usmjerava i kontrolira sadržaj i priče.

Što je EdgeRank i kako funkcionira?

EdgeRank je algoritam koji Facebook koristi kako bi odlučio koje će se objave naših prijatelja ili poslovnih stranica pojavljivati u News Feedu. Iako je od 2011. godine Facebook prestao koristiti pojam “EdgeRank” i počeo koristiti izraz “algoritam za rangiranje News Feeda”, EdgeRank je i dalje ostao sinonim. Napomenimo i da je od 2013. godine u upotrebi algoritam koji u obzir uzima više od 100.000 čimbenika zajedno s tri osnovna faktora EdgeRanka koji su započeli eru naprednih algoritama u svijetu društvenih mreža. Sam opis riječi algoritam može biti pomalo apstraktan i neshvatljiv, ali u stvarnosti je vrlo jednostavno, sve se svodi na sljedeće:

  • Interakcija (Affinity score)
    Affinity score se bavi odnosom između kreatora objave i određenog korisnika koji ju gleda. Što su više njih dvoje povezani (na temelju prethodnog angažmana kao što su lajkovi, komentari, i drugi oblici online interakcija), to je vjerojatnije da će njihove objave biti međusobno vidljivije na News Feedu. Facebook istražuje i vrednuje cjelokupno iskustvo svojih korisnika, zato će svakako dati prioritet sadržaju koji korisnici žele vidjeti.
  • Vrsta objave (Weight)
    Svaka vrsta objave ima određenu težinu. Komentari vrijede više nego lajkovi, a video ima veću “težinu” od fotografije. To samo znači da bi se optimizirala svaka objava, morate uzeti u obzir vrstu (ili kombinaciju) sadržaja koji objavljujete na Facebooku.
  • Protok vremena (Time decay)
    Jeste li ikada čuli za izraz: “Ovo je tako zastarjelo?” To također vrijedi i za News Feed. Konačna varijabla EdgeRank algoritma odnosi se na ciklus starenja objava, i kako to utječe na njihovu vrijednost. Najsvježije priče dobivaju najviše ocjene, a kako stare, njihova vrijednost postupno se smanjuje. To je razlog zašto je važno da je vaša Facebook stranica redovito ažurirana – nikad ne dopustite da imate stare objave, da je dosadna ili da uopće nema sadržaja na njoj.

Najbitnije promjene za Facebook News Feed algoritam u ovoj godini

Facebook i dalje želi poboljšati svoje usluge na temelju povratnih informacija korisnika. Krajnji cilj najveće svjetske društvene mreže nije samo da pogodi na što ćete kliknuti kada vam je dosadno. Facebook želi razviti News Feed algoritam u toj mjeri da vam pokazuje uvijek ono što vas najviše zanima i opisuje vaš život.

“Pretpostavimo sljedeće – zamislite da možete ocijeniti sve što se dogodilo na Zemlji na današnji dan, te da je sve negdje objavljeno bilo od vaših prijatelja, obitelji ili nekog drugog izvora vijesti. Također zamislite da od svih tih vijesti možete odabrati deset koje su za vas najznačajnije. Vjerujemo da bi bilo zaista kul razviti uslugu koja će vam prikazivati vijesti na takav način, a to je smjer u kojem težimo razviti News Feed.”, kaže Chris Cox, Facebookov direktor proizvodnje.

1. Kažnjavanje “agresivnih” promotivnih objava

Nedavno istraživanje je pokazalo da ljudi žele više relevantnog sadržaja u njihovom News Feedu, a manje promotivnih objava. Promotivnim objavama, Facebook smatra sljedeće:

  • Objave koje se bave isključivo traženjem tj. tjeranjem korisnika na kupnju proizvoda ili instaliranja aplikacija
  • Objave koje traže ljude da sudjeluju u promocijama i nagradnim igrama bez pravog konteksta
  • Objave koje ponovno koristite isti sadržaj oglasa

Ova novost je na snazi ​​od siječnja 2015, a organske objave koje su previše napadne (npr. “Kliknite na link za više detalja”, “Preuzmite ovu aplikaciju”) sada dobivaju znatno niže rezultate Facebook EdgeRank algoritma od onih koji proizvode zaista zanimljiv sadržaj. To ima smisla, jer u suprotnom, čemu bi služili Facebook plaćeni oglasi?

2. Vrijeme korisnika provedeno na određenoj objavi

U svojim stalnim istraživanjima s ciljem poboljšanja kvalitete sadržaja prikazanog u News Feedu, Facebook je ustanovio da mjerenje broja sekundi koliko korisnici provedu čitajući ili gledajući određenu objavu nije jednostavno kako se čini. Naime, neki ljudi mogu provesti deset sekundi na objavi jer im se stvarno svidjela, dok su drugi potrošili deset sekundi na tu istu objavu jer imaju sporu internetsku vezu. Zato sada Facebook News Feed algoritam uzima u obzir i brzinu interneta korisnika dok pretražuje novosti i vijesti svojih prijatelja. Naravno, vrstu sadržaja na kojoj korisnici provode znatno više vremena u News Feedu od ostatka zabilježavaju kao znak da je takav sadržaj za njih bitan, te će im se pojavljivati pri vrhu News Feeda u budućnosti.

3. Interakcije korisnika s video sadržajem

Proučavanjem reakcija korisnika na objavljene video sadržaje, Facebook je odlučio u obzir uzeti određene varijable. Pod tim varijablama gledaju je li  korisnik prilikom gledanja videa uključio zvuk, otvorio video preko cijelog zaslona i iskoristio opciju visoke rezolucije. Dakle, ako ste iskoristili navedene mogućnosti, ​​Facebook je zaključio da vam se video svidio, te je prema tome ažurirao News Feed, koji će vam ubuduće pri vrhu nuditi i prikazivati slične video sadržaje.

Kako pristupiti objavama na Facebooku i povećati EdgeRank?

Kao što smo naglasili, EdgeRank algoritam je s godinama postao iznimno kompleksan s nebrojenom količinom čimbenika koje koristi za odlučivanje pozicioniranja određene objave. Stoga je bitno objavljivati zanimljiv sadržaj koji će potaknuti što više interakcija. Isto tako, važno je dobro poznavati svoju publiku i vrijeme u kojem su aktivni na Facebooku. Da bi postigli što veću vidljivost vaših objava možete platiti promovirane objave. Primjerice za cijenu od desetak dolara, plaćenom objavom možete doseći više desetak tisuća ciljanih korisnika. Također, kombinirajte nagradne igre i razne akcije kako bi privukli što više lajkova i komentara.

Zapamtite da Facebook ne voli sadržaj objavljen preko aplikacija specijaliziranih za objave, kao što su Hootsuite, Buffer, Sprout Social ili drugi. Takav pristup imaju zbog želje da zaustave poker aplikacije i razne igre od spamanja korisničkog News Feeda. Objava sadržaja zato mora biti isplanirana putem Facebooka ili objavljena odmah. Naravno, i ako koristite pomoć navedenih aplikacija vaš sadržaj će biti objavljen, ali šanse da bude vidljiv većem broju korisnika drastično se smanjuju.

Napomena: Iako je Facebook naglasio da će objavljivanje preko specijaliziranih aplikacija štetiti vidljivosti objava i njihovom dosegu, najnovija iskustva korisnika pokazuju da su rezultati gotovo isti neovisno o tome objavljujete li direktno putem Facebooka ili primjerice Hootsuitea.

Dakle da sumiramo, redovito objavljujte u pravo vrijeme zanimljiv sadržaj obogaćen video zapisima i Facebook News Feed algoritam će vas prepoznati kao relevantne za temu koju objavljujete. Za kraj svakako preporučujemo da redovito pratite informacije o Facebookovim ažuriranjima News Feeda na njihovim službenim stranicama.

Foto: Pixabay