Društvene mreže budućnosti – specijalizirane i integrirane u naš život

Društvene mreže budućnosti – specijalizirane i integrirane u naš život

Piše: -
drustvene mreze buducnosti

Društvene mreže u potpunosti su promijenile način na koji svijet funkcionira. Zamislite ga samo bez njih: neki od najvećih prosvjeda poput arapskog proljeća ili nereda u Londonu ne bi bili mogući bez dva preduvjeta – pametnih telefona i aplikacija poput Facebooka i Twittera.

Također, gdje bi nezadovoljni konzumenti ostavljali svoje pokude da veliki brendovi nisu prihvatili te kanale za dvosmjernu komunikaciju. I na kraju, kako bi prosječan stanovnik ove planete zapravo saznao sve, pa čak i najmanje važne informacije o tome gdje je njegov poznanik bio, s kim se družio i što je tamo radio. Sve to danas su nam omogućile društvene mreže. Ali gdje će one biti sutra?!

Idemo se igrati proroka. Ako jako promašim, nadam se da mi za pet do deset godina to nećete uzeti za zlo – ipak govorimo o trendu koji do prije par godina praktički nije niti postojao, a sada se već govori o tome da će društvene mreže budućnosti drastično promijeniti sve aspekte naših života.

Kako su društvene mreže počele stvarati povijest?

Ljeto 2004. godine. Mladi harvardski student Mark Zuckerberg u svojoj sobi u domu pokreće Facebook – društvenu mrežu koja će u samo par godina postati najveća na svijetu i sinonim za taj pojam. Nedugo zatim stiže nam i YouTube – televizija današnjice te Twitter, koji se razvio iz obične potrebe da slanje poruka prijateljima i poznanicima mora biti brzo i besplatno.

Kao što vidite, svaka od ovih mreža ispunjava nekoliko društvenih uloga – one povezuju, nekad i rastavljaju, ali su pritom jednostavne, zabavne i omogućuju besplatnu komunikaciju s najdražima. Gdje je točno tu budućnost? Kako će one izgledati za pet do deset godina? Hoće li uopće postojati?

U bližoj budućnosti od društvenih mreža možemo očekivati tri stvari…

1. Društvene mreže poput Facebooka, Twittera, LinkedIna ili YouTubea NEĆE nestati!

Ljudi su oduvijek bili društveni. Od najranijih zajednica do prvog računala, netko negdje konstantno je razmišljao o tome kako društvo ujediniti i povezati kako bi zajedničkim snagama mogli surađivati. Iz tog razloga nastao je internet, a kroz njega prvi forumi i konačno – društvene mreže. Sada kada su stigle u naše živote i uspjele pronaći održiv sustav financiranja i daljnjeg razvoja, činjenica je da će nas velike mreže poput ovih gore navedenih pratiti još barem desetak godina. U prilog tome ide i činjenica da Facebook danas koristi više od milijardu ljudi, Twitter više od 500 milijuna, a slične brojke spominju se i za LinkedIn i YouTube.

Kada se sve to zbroji dobivamo ogromni postotak populacije svijeta koja se drži jednog trenda koji se stalno razvija, dobiva nove mogućnosti, a sve kako bi što duže ostao zabavan, cool i relevantan. Kada sve to uzmete u obzir, mislite li da će ga zaista tako veliki broj odjednom napustiti? Sigurno ne! Osim ako…

2. …ih ne zamijene neke nove (stare?!) i zanimljive mikrodruštvene mreže!

Jedan od velikih aduta za uspjeh Facebooka i Twittera je činjenica da su ‘svi gore’. Trebaš se požaliti na usluge nekog brenda, bez brige, on je na Twitteru. Želiš pronaći prijatelja iz djetinjstva, velike su šanse da koristi Facebook. Međutim, ono što se već danas nazire, a u budućnosti će postati još izraženije je rast manjih, nišnih društveno-mrežnih zajednica. Voliš filmove – posjeti Letterboxd. Lud si za Edwardom Cullenom i vampirima koji sjaje na suncu – učlani se na VampireFreaks. Ipak, najbizarnija u cijeloj priči je društvena mreža Line For Heaven koja se bazira na tome da njeni korisnici prijavljuju dobra dijela koja rade u stvarnom životu, za koja od drugih ljudi dobivaju bodove ‘karme’. Na kraju svakog tjedna, korisnik s najviše karme dobiva pozivnicu za raj, a njegova duša je time spašena.

Čudno ili ne, činjenica je da sve ove mreže danas okupljaju milijune korisnika uz konstantnu tendenciju rasta posjećenosti.

U skladu s tim, relativno nedavno na e-mail mi je tako stigla pozivnica za Rippln – društvenu mrežu koja se nada da će revolucionizirati način na koji funkcionira marketing sutrašnjice. Već i ptice na grani znaju da je najbolji oglas onaj koji dolazi od osobe od povjerenja. Rippln povezuje prijatelje na način da sve što oni preporuče (aplikacije, web stranice, e-knjige,…), a prijatelji zatim kupe ili posjete, njima donosi novac samo zato što su tu preporuku vama dali. Kada pogledate, ima smisla, a ova mreža već je u par mjeseci prikupila više od milijun korisnika iako cijela priča sa zaradom još uvijek nije počela. Je li riječ o piramidalnoj prevari, za ovaj članak je manje bitno. Ono što je važno je to da je svijet pun ljudi koji u društvenim mrežama vide priliku za zaradu ili u najmaju ruku, dobru zabavu. To možda neće biti novi facebuci ili tviteri, ali u narednim godinama definitivno možemo očekivati sve više mreža koje će okupljati male, ali usko povezane grupe ljudi – zaljubljenike u npr. mačke.

Društvene mreže budućnost

3. Društvene mreže budućnosti bit će integrirane u sve što radimo i posjedujemo

Znam da će mnogi na ovo gledati sa skepticizmom jer već danas je nekima Facebooka preko glave. Za vas, nažalost, imam loše vijesti. Društvene mreže bit će svugdje oko vas i u svemu što radite. Pogledajte samo ono što imamo danas.

Imamo Google Glass, maleni naočaloliki gadget koji kao da je izašao iz filmova budućnosti koji kad je povezan s internetom bilježi, pretražuje i uploada sve što vidite u svijetu koji vas okružuje. Njegova konačna svrha je da jednog dana tokom upoznavanja s drugom osobom, softver prepozna o kome se radi te vam prikaže njegov profil na Google Plusu i sve podatke koje je osoba tamo navela. Zanimljivo, zar ne?

Druga stvar, koju je u svoju marketinšku kampanju ubacio Pepsi je lajk aparat. Jednostavno, dovoljno je doći pred jedan, lajkati njihovu stranicu na Facebooku, a zauzvrat iz aparata ispada hladna boca osvježavajućeg napitka.

Treće, ali ne i najmanje važno – društvene mreže zavladale su pop kulturom. Filmovi (The Social Network), serije (Big Bang Theory), glazba (Zabranjeno pušenje), svi oni uvidjeli su veliku moć Facebooka i Twittera te ju navelike koriste u svojoj promociji, ali i razgovoru s fanovima.

I ne samo to, nedavno je u našem susjedstvu izašla vijest o Facebook sladoledu, a danas je već stara vijest da na neke privatne tulume niste mogli ući ako vam Klout score nije bio dovoljno visok.

Pomoću društvenih mreža danas se traže poslovi – neki manje (Hire Me Jon Stewart), a neki više uspješno.

Jednostavno, društvene mreže bit će svuda oko nas, a oni koji ih ignoriraju gotovo sigurno će ostati zakinuti za neke aspekte ‘normalnog’ života budućnosti. I zato…

Jedva čekamo društvene mreže budućnosti!

Jednostavno, sve ide prema tome. Jednom kada računala postanu središnje jedinice svakog kućanstva, vaše kućanstvo konstantno će biti dio društvenih mreža. Zamislite samo situaciju u kojoj organizirate rođendansku zabavu: prijatelje ćete pozvati preko Skypea ili Google Hangouta, za glazbu će biti zadužen DJ YouTube, a sve će se fotografije automatski uploadati na Facebook profile koji će biti povezani s vašim pametnim telefonima. Je li to budućnost u kojoj želite živjeti? To prosudite sami, ali ja sam siguran da je ona definitivno iza ugla.

Foto: Flickr/Geoff Livingston