Domaća analiza: Kako stoje nezavisni mediji na Facebooku?

Domaća analiza: Kako stoje nezavisni mediji na Facebooku?

Piše: -
nezavisni mediji na Facebooku

Hrvatska nezavisna medijska scena nalazi se u nezavidnoj poziciji. Sadržajno objedinjujući sve ono što zapravo i predstavlja ozbiljan i relevantan medij jedva preživljava uz neprestane bojazni od gašenja uslijed nedostatka financijskih prihoda. Stoga su društvene mreže idealan alat za uspostavljanje veće vidljivosti i okupljanje zainteresirane publike te eksponiranje problema, a na taj način i buđenje svijesti građana o važnim pitanjima. No, jesu li domaći nezavisni portali otkrili sve njihove čari i moći?

U kratku analizu uključeni su H-alter.org, Lupiga i Zamirzine

Kao najgori primjer uzimam Zamirzine. Na fan stranici koja broji samo 884 fana, a od toga tek šest aktivnih, ne događa se nikakva komunikacija niti interakcija. Komentari na ovoj stranici ne postoje, a ako se zalomi pokoji like tada je to u prosjeku od jednog do dva fana. Voditelji ove stranice očito ne shvaćaju Facebook ozbiljno niti na njega gledaju kao na alat koji će okupiti zainteresirane i one koji isto razmišljaju te ih pozvati na komentiranje i iznošenje mišljenja ili prijedloga. To je vidljivo i iz velikih intervala postavljanja poveznica. Tako je recimo nakon posta 21. prosinca 2011. sljedeći postavljen tek 4. siječnja 2012. godine. Ne postoji plan niti taktika postavljanja poveznica, komentari voditelja fan stranice niti pozivanje na komunikaciju. Sve što postoji je bombardiranje news feeda jednom dnevno kada se objavljuju recentne novosti i to jedna za drugom iz sekunde u sekundu, što je veoma iritantno i vjerojatno jedan od razloga tako malog broja (aktivnih) fanova. Koliko ovom portalu društvene mreže malo znače pokazuje i nepostojanje gumba ‘sviđa mi se’ pored tekstova pa ako čitatelji žele nešto podijeliti moraju kopirati cijeli link u svoj status. Također ne postoji ni Facebook društveni dodatak koji signalizira prisutnost na toj društvenoj mreži i jednim vas klikom čini fanom stranice.

Malo bolji, no opet ne i najbolji primjer daje H-alter koji je inače jedan od relevantnijih nezavisnih online glasila. Iako se ispod svakog članka nalazi gumb za preporuku na Facebooku, također kao i na stranici Zamirzine ne postoji Facebook društveni dodatak. Na taj je način teže doći do fan stranice osim putem nečije preporuke ili tek kada samonicijativno odlučite utipkati naziv u Facebook tražilicu. Interakcija na fan stranici je osrednja – od trenutnih 4.124 fanova, samo ih je 233 aktivnih, a s obzirom na velik broj fanova, lajkova i komentara ispod poveznica i dalje je premalo – u prosjeku od 5 do 10, dok neke objave dobivaju od 30 do 50 ili nešto više reakcija, ali rijeđe. Razlog je vjerojatno i nepozivanje fanova na neku pretjeranu komunikaciju jer u komentar iznad poveznice voditelj ove fan stranice obično kopira prvu rečenicu leada što i nije previše atraktivno. No s druge strane, za razliku od portala Zamirzine, na H-alteru većina članaka ima i komentare čitatelja koji su često brojni i razvijaju se u rasprave, a na samoj fan stranici mogu se pogledati i fotografije s raznih građanskih akcija.

Najbolji primjer pruža Lupiga čija fan stranica ima bogatiji sadržaj te veću interakciju. Broji manje fanova od H-altera, trenutno 3504,  a aktivnih ih je  1397. Osim njihovih tekstova mogu se pronaći i preporuke s drugih stranica uz prigodan komentar. Voditelj/i ove stranice nešto su kreativniji od prethodna dva primjera pa često postavljaju i zanimljive fotografije i ilustracije uz komentar, a nerijetko se mogu poslušati glazbene preporuke koje su također prigodne i nose određenu poruku. Na samom portalu postoji Facebook društveni dodatak te ispod svakog članka gumb ‘sviđa mi se’ što svakako olakšava povezivanje i daljnje dijeljenje sadržaja.

Prisutnost bez pretjerane interakcije

Iz ovih je primjera vidljiva još uvijek slaba prisutnost nezavisnih i neprofitnih medija na društvenim mrežama. Još uvijek nedovoljno iskorištavaju besplatnu platformu za svoju promociju i okupljanje mnogobrojnije publike te svoje postojanje na njoj svode tek na prisutnost. Komunikacija na Facebooku uglavnom je fokusirana na prenošenje objavljenih tekstova dok se ostale prednosti ove društvene mreže zanemaruju. Index.hr je dobar primjer koji je iskoristio mogućnost postavljanja upitnika svojim fanovima i pruža uvid u razmišljanja i stavove publike. Primjerice, na H-alterovom portalu postoje pozivi na razne građanske akcije, međutim, na Facebooku se oni ne mogu pronaći.

Nezavisni mediji trenutno se nalaze u nepovoljnoj situaciji jedva preživljavajući dok razina kvalitete neprestano visi na tankoj niti oslanjajući se uglavnom na volontere i dobrovoljce.  Bez obzira na to i dalje ne iskorištavaju činjenicu da je u Hrvatskoj preko 1,450.000 Facebook korisnika. Praksa je pokazala da je ova društvena mreža moćan alat (npr. “Facebook” prosvjedi) kojim se može utjecati na javnost pa tako im i ovim putem približiti veliku važnost nezavisnih medija.

Foto: Pixabay