Analiza javne televizije: Komunikacija HRT-a na društvenim mrežama

Analiza javne televizije: Komunikacija HRT-a na društvenim mrežama

Piše: -
Komunikacija HRT-a na društvenim mrežama

HRT kao javna medijska kuća već je duže vrijeme na mnogim metama: kako medijskoj tako i onoj vlastite publike. Razlozi su brojni, a kako je riječ o javnom servisu onaj najvažniji svakako se tiče sadržaja koji je sve češće kritiziran. Primarna uloga javnog medijskog servisa sadržana je već u samom nazivu – javna televizijska kuća trebala bi služiti javnosti, obrazovati je i uzdizati, a ne skretati na komercijalni put. Kritike i nezadovoljstva inspirirala su nas da istražimo kako HRT koristi prednosti društvenih mreža i takvu otvorenu mogućnost komunikacije i povezivanja s publikom. Nažalost, naša je analiza pokazala inertnost HRT-ovih online administratora, komunikacija s fanovima ne postoji ili je rijetka, a iz svega priloženog dobijamo dojam da im uopće nije stalo do imidža u javnosti.

Administrator na godišnjem odmoru

“Dragi moji dok Admina nema, sve možete saznati na djh.hrt.hr, a sva pitanja uputite na dobro_jutro@hrt.hr Ostajte zdravo i dobro …. nadamo se povremenom javljanju ….”

Ovo je status koji je 15. srpnja objavljen na fan stranici emisije Dobro jutro, Hrvatska. Administrator je obavijestio fanove da odlazi na godišnji odmor te da ga neko vrijeme neće biti. U statusu ne bi bilo ništa loše da nije riječ o komunikaciji na društvenim mrežama. Međutim, kako je postavljen na Facebooku, najaktivnijoj društvenoj mreži u Hrvatskoj, ne možemo se ne zapitati koja je poanta postojanja fan stranice ako se njezini fanovi ignoriraju na neko vrijeme, taman dovoljno da administrator ode na godišnji odmor. Community menadžment je posao kao i svaki drugi. U svim zanimanjima vrijedi jednako pravilo: kada je zaposlenik odsutan, netko drugi ga mijenja jer posao ne pita za odmor.

Vijest o ovom statusu pojavila se u isto vrijeme kada je portal Netokracija objavio obavijest o Socially Devoted diplomi za Facebook fan stranice koja služi kao dokaz da znate svoj CM posao. SocialBakersi uvode ovu diplomu kao standard kojim će mjeriti koliko su voditelji neke stranice odgovorni te koliko zbilja komuniciraju s fanovima. Da bi neka stranica postala vlasnikom ove diplome, njezini voditelji moraju zadovoljiti tri uvjeta: imati otvoren zid, odgovoriti na najmanje 65 posto pitanja i to u što kraćem vremenskom roku.

Spomenuti status bio nam je dodatna motivacija da istražimo na koje sve načine HRT komunicira s javnošću putem Facebooka. Kroz tri stavke Socially Devoted diplome proanalizirat ćemo četiri fan stranice u vlasništvu HRT-a: Novi mediji, HRT – Hrvatska radio televizija, HTV i fan stranicu emisije Dobro jutro, Hrvatska.

Društvene mreže i monolozi se ne vole

Novi Mediji, Hrvatska radiotelevizija je fan stranica weba i teleteksta HRT-a i služi isključivo poput RSS feeda. Komunikacija i interakcija s fanovima su nepoznanice, a administrator samo postavlja poveznice na aktualne vijesti s weba. Iako je fanovima omogućeno postavljanje upita, oni su svi redom ignorirani. Često se može naići na komentare kojima nije mjesto na ovoj stranici, primjerice upiti o prikazivanju pojedinih emisija i prijenosima utakmica i ostalih sportskih događanja. Međutim, stranica nije povezana s ostalima pa mnogi niti ne znaju gdje mogu uputiti svoje pitanje.

Takva i slična pitanja možda bi fanovi mogli postaviti na stranici HTV-a, ali tamo je fanovima onemogućeno postavljanje sadržaja na zid, a interakcija je također mizerna. Broj fanova HTV-a koji je u ovom trenutku 5364 zanemariv je u usporedbi s Novom TV koja ih trenutno broji 36 779, a RTL 15 316, a te brojke neprestano rastu.

Nadalje, fan stranica HRT – Hrvatska radiotelevizija posvećena je općenito ovoj televizijskoj i radijskoj kući i ima tek 245 fanova. Svi sadržaji koji se nalaze na zidu postavljeni su putem aplikacije RSS Graffiti, a ne treba posebno ni isticati kako komunikacija među fanovima ili administratorom i fanovima ne postoji. S obzirom da se radi o stranici čitave medijske kuće koja ima dugu i bogatu povijest, velika je šteta što se ta prednost ne iskorištava. Otvoren je velik prostor za predstavljanje HRT-a publici, kreiranje vremenske crte o njegovoj povijesti, postavljanje starijih sadržaja, priloga ili fotografija. Međutim, kreativnost je zakazala.

Za kraj, tu je emisija Dobro jutro, Hrvatska. Na njezinoj se fan stranici trenutno nalazi 741 fanova koji su na nekoliko dana bili preusmjereni na e-mail adresu dok je admin bio odsutan zbog godišnjeg odmora. Za razliku od prethodna tri primjera, na ovoj stranici postoji interakcija, a admin odgovara na komentare i upite. Ipak, zabilježili smo nezanemariv broj pravopisnih pogrešaka i tipfelera, što u svakom slučaju ostavlja loš dojam.

Paukova mreža na fan stranici

Bez obzira na vaš stav prema društvenim mrežama i takvoj vrsti komunikacije, činjenica je da su one danas iznimno važne, pogotovo kada je riječ o promociji bilo koje vrste. No, u zabludi su svi oni koji ispunjavaju tek minimum pa svoju (ne)aktivnost svode tek na prisutnost na nekoj društvenoj mreži. Ako ste pasivni i nekomunikativni na nekom od modernih komunikacijskih kanala brzo ćete biti zaboravljeni.

Navedeni primjeri u sukobu su sa svime onime što predstavlja društvena mreža, a prije svega to je višesmjerna komunikacija. Iz navedenih primjera vidljivo je da voditelji HRT-ovih fan stranica pomoću monologa pokušavaju “izgraditi” mrežu svojih korisnika. Ironično je da baš oni koji su zaposleni u medijima ignoriraju društvene mreže i ne komuniciraju sa svojim fanovima. Da može puno bolje pokazuje primjer britanskog BBC-a čije su fan stranice sadržajno bogate, informativne i vizualno privlačne. Također su povezane aplikacijom koja omogućuje da se pretplatite na one teme koje zadovoljavaju vaše preferencije. Administratori su kreativni u svojim komentarima i statusima, znaju animirati fanove i potaknuti ih na rasprave i aktivnost. Možda bi HRT-ovi admini mogli tamo zaviriti i pronaći ideje za oživljavanje svojih Facebook stranica, a do tada bolje razmisliti kakvu mrežu žele stvoriti na svom online profilu – paukovu ili onu sačinjenu od fanova.

Foto: Pixabay