21. stoljeće – ozbiljan konkurent drugim medijima u Hrvatskoj?

21. stoljeće – ozbiljan konkurent drugim medijima u Hrvatskoj?

Piše: -
nacionalne dnevne novine 21. stoljeće

Stigao je i taj dan. Četvrtak, 22. studenog 2012. godine je datum izlaska novih nacionalnih dnevnih novina zanimljiva naziva – 21. stoljeće. Nabavili smo i svoj primjerak i secirali ih do najmanjih potankosti. Jesu li to zaista novine za 21. stoljeće i što od njih možemo očekivati u narednim tjednima, mjesecima i godinama, otkrivamo u članku.

Kada sam prvi put krajem ljeta od jednog kolege načuo da u pogon kreću nove nacionalne dnevne novine, moram priznati da me vijest poprilično iznenadila. Vrijeme je krize, a tiskani mediji u takvo doba zasigurno ne kotiraju najbolje. U takva vremena, prosječnom oglašivaču najlakše i najjeftinije je platiti oglas na nekom vodećem portalu; njegov oglas tako će najlakše doći do velikog broja ljudi. Ipak, cijela priča zaintrigirala me u onom trenutku kada sam saznao tko su vodeći ljudi cijelog projekta. Osim vlasnika Marjana Jurleka (bivšeg glasnogovornika HT-a i predsjednika Uprave Večernjeg lista, op.a), urednici su poznata lica hrvatskog novinarstva: Nada Mirković, Denis Kuljiš, Damir Jirasek, Goran Čop u sportu… Kolumnisti i komentatori još su kvalitetniji: Domagoj Jakopović ‘Ribafish’, Romano Bolković, Olja Knežević… Svi redom iskusni su medijski stručnjaci koji dugi niz godina rade u novinarstvu. Sve to govorilo mi je samo jedno – hrvatska novinska scena dobiva ozbiljnog konkurenta. Krenimo redom.

Pretkampanja – 21. stoljeće:

Provokativni oglasi, flash mob na glavnom zagrebačkom trgu. Pretkampanja je bila pun pogodak. U stvaranju jednog brenda, posebno jednih novina koje sebe nazivaju novinama za 21. stoljeće, ovakvo nešto bilo je apsolutni ‘must’. Umjesto dosadnih oglasa po zagrebačkim avenijama, uredništo se odlučilo na intrigantne ljubičaste postere koji su svi imali drugačiju poruku. Te poruke nisu otkrivale previše, ali su davale do znanja budućim čitateljima što mogu očekivati od novog dnevnog lista.

Odmak od politike? Vijesti koje su kreirane za građane? Manje crnila, a više optimizma? Definitivno nešto novo i drugačije. Pokrenula se priča, a u stvaranju jednog brenda najvažnije je da se o tebi raspravlja. Jedan dan prije pokretanja novina stigao je i flash mob video u kojem je trenutna svjetska senzacija pjesma ‘Gangnam style’ pohrvaćena i stavljena u domaći kontekst. Nastala je ‘Ganga style‘ koja je u potpunosti zbunila prolaznike, a iako video nije postao viralan definitivno je pokrenuo priču na forumima i društvenim mrežama. Večer prije dana izlaska novina, Romano Bolković, jedan od komentatora lista, na svojoj je Facebook stranici objavio i naslovnicu prvog izdanja. Blago rečeno – pravi šok! Naime, glavna vijest, sudeći po naslovnici, bila je obnovljena ljubav Boška Balabana i njegove drage. Što?! Nakon svih onih najava o ‘drugačijim novinama’ očekivali smo list u kojem nećemo čitati o ‘balabanima i severinama’ kao što to čitamo na svim portalima i ostalim dnevnim tiskovinama. No, prava zafrkancija tu tek počinje. Čitaj dalje.

Sadržaj – 21. stoljeće:

Naravno da je naslovnica bila varka samo kako bi dodatno zaintrigiralo ljude. Na dan izlaska iz tiskare izašla je i potpuno nova naslovnica bez Balabana i njegove drage na kojem se isticao citat Nade Mirković ‘Vjerujmo u Hrvatsku!’ Da, unutra ima članaka i o Bošku Balabanu i ‘severinama’, ali to definitivno nije put kojim ove novine idu. Kako ih opisati?

21. stoljeće definitivno su ‘drugačije novine’. Da me netko sada pita, rekao bih kako su one magazinskog tipa te najviše podsjećaju na vikend izdanja ostalih dnevnih tiskovina u Hrvatskoj. Mnoštvo kolumni, intervjua s poznatim ličnostima i vrlo malo tzv. dnevnih vijesti. Ako ih i ima, one su stavljene onako usput, da popune prostor. Sam sadržaj drži formu ostalih dnevnih novina; počinje uredničkim tekstom, pa preko politike i nešto ozbiljnijih članaka prelazi na showbizz, tehnologiju, sport i zanimljivosti. Zanimljivo, 21. stoljeće nema crnu kroniku, već standardno jednu od najčitanijih rubrika ostalih dnevnih listova. Sviđa nam se!

Dalje prelazimo na Zid Romana Bolkovića na kojem su objavljeni najzanimljiviji Facebook komentari i postovi popularnog hrvatskog novinara. Dobar koncept, u najmanju ruku. Posljednja stranica, naravno, obiluje kraćim i lakšim vijestima uz pregršt fotografija. Što se tiče prvog broja, sadržajem on jest bogat i raskošan, ali morao je biti nešto bolji. Među najboljim člancima tako se izdvaja nikad ispričana priča o usponu i karijeri senzacije 2Cellos koju piše novinar Senad Pašić. Također, rijetki intervju za 21. stoljeće dao je i nogometaš Mario Mandžukić. Valja izdvojiti iscrpnu priču o životu bivšeg premijera Ive Sanadera (Denis Kuljiš, naravno op. a.), kao i ljudsku priču o problemima Jakuševca i njegovih građana. Pomalo ‘zbrda-zdola’, ali za svakog ponešto.

Magazinski tip mi se itekako sviđa. Dnevne vijesti neka ostanu portalima, oni su tu ionako najbrži. Umjesto njih dajte nam intervjue i kolumne. Isto tako, nadamo se kako će u budućnosti biti više članaka o novim tehnologijama i intervjua s popularnim znanstvenicima i istraživačima jer to je nešto što domaćoj medijskoj sceni itekako nedostaje.

Urednici – 21. stoljeće:

Što reći? Gotovo svaki potpisnik teksta u 21. stoljeću poznato je ime hrvatskog novinarstva. Vlasnik Marjan Jurleka, i sam dugogodišnji medijski djelatnik, okružio se najpopularnijim, najboljim i najzanimljivijim ljudima domaće medijske scene. Osim već spomenutih, jedva čekamo nedjeljno izdanje koje uređuju ‘kreativci’ Boris Ličina-Borja i Ana Penović (magazin PlanB, tvrtka Jasno&Glasno). Također, čeka se i kolumna Domagoja Jakopovića Ribafisha koja garantira dobru zafrkanciju i mnogo smijeha. Općenito, kada sada razmišljam, ekipa novinara i urednika okupljena je kako bi podržala inicijalnu ideju lista – dosta crnih vijesti, idemo stvari gledati pozitivnije. Jer, kada se gleda popis ljudi koji pišu, to su sve redom pomaknute ličnosti (u dobrom smislu) koje prosječan građanin i čitatelj uvijek promatra u svijetlom tonu, bez obzira kakvo mišljenje o njihovim člancima imao.

Prezentacija i dizajn – 20. stoljeće:

Hmmm. Definitivno može bolje. Nemojte me krivo shvatiti, novine lijepo izgledaju, posebice u okviru domaćih dnevnih tiskovina i cijene od samo pet kuna. Ipak, rubrike kao da su nabacane i ne slijede određeni ritam. Tako se na 12. stranici uz kolumnu Ivana Starčevića i članak o preminulom piscu Ivanu Kušanu nalazi i članak o Mariju Mandžukiću i aferi sa salutiranjem generalima. Novine se tiskaju u standardnom A3 formatu kakav ima npr. Večernji list. Ono što me iznenadilo je kvaliteta papira obzirom na cijenu; zbog njega fotografije izgledaju višestruko bolje i kvalitetnije. Dizajner lista je cijenjeni Branimir Klarić koji je nekad bio zadužen za propali tjednik Forum, dok su grafički urednici Saša Celinščak (EPH, Adria media), Antonija Dobrota Mileković te Tin Horvat (NCL grupacija). Riječ je o mladim grafičarima koji će sigurno kroz neko vrijeme doći na svoje; pustimo im neka se uhodaju.

Web i društvene mreže – 15. stoljeće, par desetaka godina nakon Gutenberga

U 15. stoljeću Johannes Gutenberg izumio je tiskarski stroj. U 21. stoljeću, ’21. stoljeće’ zapelo je u 15. stoljeću, koju godinu nakon. Da, imate dnevne novine, malo modernije od onih u Gutenbergovo doba, ali osim toga ne možete se pohvaliti da ste tehnički ono što imenom predstavljate. Naime, web stranica izgleda kao da je napravljena jučer, a postavljena danas. Za pristup, iako je besplatna, potrebno se registrirati. Zašto?! Sam izgled inspiriran je Pinterestom, što je moderno i drugačije, a fotografije su u prvom planu. Tu sve stoji i u skladu je s brendom lista. Međutim, greške u dizajnu, nedostatak favicona (još uvijek stoji onaj Joomlin), kao i sadržaja govore mi kako je stranica ZAISTA nastala preko noći. Ako znamo da većina ljudi do 35 godina starosti danas funkcionira na webu, onda činjenicom da vam web nema maksimalnu funkcionalnost i nije dotjeran na dan izlaska gubite jedan veliki dio vaših potencijalnih čitatelja. Također, za sada nigdje ne vidim mogućnost pretplate na 21. stoljeće. Nadamo se kako će on jednog dana doći jer upravo su pretplatnici oni koji tiskane medije drže na životu. Naime, vlasnik tada zna s kojim budžetom ulazi u svaku godinu; na temelju njih može raditi šire i dugoročnije planove svog lista. Bez toga, poslovanje 21. stoljeća, nažalost, bit će dovedeno u pitanje.

Još jedna stvar koja se veže na web su društvene mreže. Kada imaš web stranicu na kojoj objavljuješ članke, pametnim vođenjem Facebooka i Twittera na nju dnevno možeš slati desetke tisuća čitatelja. Za jedan brend koji to tek mora postati, društvene mreže su iznimno važne – one su besplatne za korištenje i vrlo efikasne u slanju poruka čitateljima kao i dobivanju povratne informacije o listu.

U ovim trenucima 21. stoljeće ima službenu Facebook i YouTube stranicu, ali nema Twitter. Mali, brzi Twitter svakim je danom sve popularniji u Hrvatskoj, a većini domaćih medija ovo je izvrsno mjesto za traženje vijesti, sugovornika ili ideja za članke. Definitivno preporučujem – ugledajte se na nedavno ugašeni Forum, dizajnera već imate. Oni su imali sjajnu kampanju na društvenim mrežama. Doduše, oni su i propali, pa je možda ovo što pričam najobičnija glupost. Odluka je na vama.

Pratim vas!

Kratko i jasno – kupili ste me. Novine su zanimljive, bogate sadržajem koji će zanimati širok raspon ljudi i što je najvažnije, gurate pozitivu koja nam u ovim danima itekako nedostaje u zemlji. Od danas pa nadalje, kada ću razmišljati o kupnji dnevnih novina, 21. stoljeće bit će mi na prvom mjestu. Posebice ako ćete s vremena na vrijeme neovisnost pokazati kakvim istraživačkim tekstom o nekom od tajkuna i monopolista koji ‘drmaju’ domaćom medijskom scenu. Na taj način zaista bi pokazali da ste – drugačiji. Sretno u radu!

UPDATE: 21. stoljeće propalo nakon nekoliko mjeseci izlaženja

Nakon niza problema s financiranjem lista, brojnim neisplaćenim plaćama, ali i uz podosta kontroverznih prevara čitatelja, 21. stoljeće je unatoč dobroj perspektivi propalo. Posljednji broj lista izašao je 11. veljače 2013. godine.